Original title:
Management globální firmy a jeho vliv na lidské zdroje
Translated title:
Management of the global company and its influence on human resources
Authors:
Kubát, Martin ; Mužík, Jaroslav (advisor) ; Veteška, Jaroslav (referee) ; Eger, Ludvík (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená rigorózní práce vychází především z teorie znalostní společnosti, znalostního podniku a lidského kapitálu. Tyto jevy dokumentuje na situaci automobilového průmyslu ve světě, který patří mezi hlavní reprezentanty globalizačních tendencí vyvolávající velké změny. Rigorózní práce dokumentuje význam podnikové strategie a dokumentuje její součásti a vliv na podnikání na příkladu japonské nadnárodní společnosti Asahi Glass Company (AGC) se zvláštním důrazem na lidský kapitál. Blíže se věnuje problematice oblasti řízení lidských zdrojů ve společnosti, které se, v současnosti, stávají nedílnou součástí globálních procesů a na něž doléhá většina změn přicházejících v důsledku změn vyvolaných globalizací. Zvláštní důraz je kladen na některé z nosných prvků řízení lidských zdrojů, zvláště na odměňování zaměstnanců, hodnocení zaměstnanců, kvalifikační růst, ale také na spokojenost zaměstnanců a sociální programy.The presented rigorous work especially stems from the theory of knowledge society, knowledge company, and human capital. These phenomena are documented on the automotive industry world-wide, belonging to the major representatives of the globalization trends which invoke the large changes. This rigorous work documents the significancy of the company's strategy, and also documents its components and influence on enterprising, using the Japanese multinational Asahi Glass Company as an example and accentuating the human capital. This work attends closely to the problems of human resources management within the company, that acually become an integral portion of the global processes and are influenced by most of changes coming due to changes invoked by globalization. Especially some supporting elements - remuneration of employees, evaluation of employees, qualification growth, but also the employees' satisfaction and social programs - are accentuated.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/19352