Název:
Rozvoj organizační kultury orientované na spoluúčast. (Reflexe života jedné ZŠ)
Překlad názvu:
The development of organizational culture focused on participation. (The reflection of a basic school life)
Autoři:
Žmolík, Michal ; Havrdová, Zuzana (vedoucí práce) ; Slavíková, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na reflexi života jedné pražské základní školy a jeho změn v období jednoho a půl roku. Zvláštní pozornost je věnována kultuře školy a těm jejím aspektům, které souvisí se spoluúčastí zaměstnanců na řízení a rozvoji vzdělávacího procesu. Autor v práci nejprve sleduje jak je v literatuře pojímána organizační kultura obecně a následně se již konkrétně věnuje jednotlivým vlivům, které se podílejí na utváření školní kultury. V další části na školu nahlíží obecně jako na organizaci a zaměřuje se na vybrané vlivy působící na její fungování, k nimž nabízí jednak poznatky z odborné literatury, jednak vlastní reflexe. Druhá část je zaměřena na konkrétní základní školu. Reflexe se opírá o autorem realizované rozhovory s učiteli a průběžné záznamy z pozorování interakcí ve škole. Dále jsou popsány některé intervence, které činil autor v pozici školního psychologa po dohodě s vedením školy, a to za účelem zvolených změn v organizační kultuře. Změna je sledována též pomocí dotazníků. V závěru nabízí autor náměty jak utvářet ve škole kulturu zaměřenou na spoluúčast.This thesis is focused on the reflection of life of a basic school in Prague and its changes in a one and half year period. Special attention is paid to school culture and to its aspects which are related to staff participation in management and in development of education. First, a literature review on organizational culture generally is presented and subsequently the factors influencing the culture of school are described. In the next part the author looked upon the school as an organization generally and focused on some sources of influence, which impact on its function.He offered some hints from professional literature and also his own reflection to the topic. The second part of the thesis deals with the basic school where the autor works as a psychologist. The reflection is based on interview with teachers made by the author personally and on the longitudinal records of interactions observed at this school. Subsequently some interventions into change of school culture, made by the author, are described. The perceived change is pursued by questionnairs. Finally the author offers some recommendations how to create school culture focusing on participation.