Název:
Romové a péče o zdraví
Překlad názvu:
Romanies and health care
Autoři:
Čížková, Marie ; Havrdová, Zuzana (vedoucí práce) ; Boženský, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá problematikou péče o zdraví v populaci Romů neintegrovaných do většinové společnosti, žijících na nízké sociální úrovni. Jedná se o kvalitativní výzkum zaměřený na zvyky a přesvědčení spojená s péčí o zdraví (tj. domácí medicína, prevence, dodržování lékařských doporučení, ...), odlišné prožívání a komunikaci se zdravotníky. Romové až na výjimky nemocem nepředcházejí, k lékaři přichází často až v pokročilých stádiích onemocnění. Impulzem k návštěvě lékaře bývá bolest. Romové se bojí diagnózy závažného onemocnění a invazivních zákroků. Vysoká míra emotivity se promítá do jejich prožívání a jednání. Své emoce bez zábran ventilují. Odlišné prožívání, odlišný komunikační styl, nízká úroveň vzdělání a špatný přístup k informacím mají velký vliv na úroveň péče o zdraví v romské populaci. Klíčem ke zlepšení stávající situace je kvalitní komunikace mezi Romy a zdravotníky. V praxi to znamená nepoužívat odborné výrazy, srozumitelně a názorně vysvětlovat, být trpělivý, používat zpětnou vazbu.This thesis is engaged in health provision problems in non integrated Romany population who live at the low social level. This is the qualitative research focused on practices and beliefs associated with health provision (it means family treatment, prevention, adherence to physician recommendation, ....), a different perception and a communication with health care providers. Romanies do not practice prevention of illnesses and they come to the physician when a disease is far gone. Usually reason for seeing a doctor is a pain. Romanies fear serious diagnosis and an invasive examination or treatment. Romanies are very emotional and it gets manifested in their behaviour. They ventilate their emotions without scruples. A different perception, a style of communication, a low level of education and a hard approach to information have an influence on a level of health provision in some Romany population. The key to positive change is well developed communication between the health providers and Romany patients and their families. It means not to expert language, to explain everything comprehensively and clearly, to be patient, to support feedback from the patient.