Název:
Stav celoživotního vzdělávání v České republice
Překlad názvu:
Situation of lifelong education in the Czech Republic
Autoři:
Paška, Miroslav ; Kuchař, Pavel (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje problematice celoživotního vzdělávání v České republice. Vychází z konceptu znalostní společnosti, teorie lidského kapitálu, lidských zdrojů a snaží se zohlednit i teorii kulturního kapitálu. V rámci vývoje české společnosti po roce 1989 popisuje změny ve struktuře vzdělávajících se, ke kterým v tomto období docházelo. Zohledňuje i vývoj vnímání vzdělání jakožto faktoru vedoucího k úspěchu. Zaměřuje se na úroveň sekundární a terciární sféry vzdělávání, které stručně porovnává se situací před rokem 1989. Současný stav vzdělanostní struktury je srovnán se stavem v zemích OECD. Zejména pak práce poukazuje na úroveň účasti na dalším vzdělávání a porovnává ji se zeměmi OECD. Z textu vyplývá souvislost mezi trhem práce a dalším vzděláváním. Na základě mzdové diferenciace podle vzdělání bere v potaz to, zda se v České republice vyplácí investovat do vzdělání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The lifelong education or recently more used term lifelong learning conception, is a very actual topic at several sessions, used colloquially, and in many documents written by representatives of several organizations like the European Union, OECD, UNESCO etc. Modern society is associated with a growing volume of information and with the knowledge on how to work with it. On the basis of this fact the idea of a knowledge society was established. In the modern knowledge society the education process is a very important part of social and individual life. Thus, this work deals with the issue of lifelong education (learning) which consists of formal education, non-formal education and informal education. Although formal education is a very important part of lifelong education, from a lifelong education point of view non-formal education is the most important, especially if we focus our attention on the connection between lifelong education and the labour market. The work is based on the concept of human capital, human resources and strives to also include the cultural capital theory. Regarding the development of Czech society after the year 1989, it describes changes in the educational structure which have occurred up to now. It focuses on the secondary and tertiary levels of the educational sphere and compares...