Název:
Program pro rozvíjení asertivních dovedností u adolescentů
Překlad názvu:
Proposal of assertiveness training for adolescents
Autoři:
Sedmihradská, Alexandra ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: Práce se zabývá asertivitou jako jednou z oblastí komunikace a jejím využitím v pedagogickém prostředí. Cílem práce bylo nastínit základní teoretická východiska a principy asertivity a navrhnout komplexní tréninkový program pro výcvik asertivních dovedností na střední škole. V současné době ubývá přirozených situacích stimulujících rozvoj sociálních dovedností. Zůstává stále méně času pro společné kontakty v rodině, ve škole, mezi vrstevníky, na pracovišti. Zároveň je i více možností, jak se stáhnou do soukromí a vyhnout se přímým a nezprostředkovaným sociálním kontaktů. Současně se však kladou nové požadavky na sociální kompetence a jejich úroveň. Stejně jako se mluví o nutnosti minimální počítačové gramotnosti, dochází postupně k potřebě základní sociálně-psychologické gramotnosti, jejíž součástí budou základní sociálněpsychologické dovednosti. S ohledem na tuto situaci může výcvik asertivních dovedností do určité míry kompenzovat tyto nedostatky. Může přispívat k rozvoji reflexe sebe sama i druhých lidí, komunikačních dovedností, kultivovat vyjadřování i přijímání emocí, upozornit jedince na jeho silné stránky a rezervy v jednání s lidmi.