Název:
Integrace handicapovaných studentů na Univerzitě Karlově v Praze po roce 1989
Překlad názvu:
Integration of disabled students at Charles University in Prague since 1989
Autoři:
Maršálek, Michal ; Kodymová, Pavla (vedoucí práce) ; Šiklová, Jiřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Univerzitní vzdělávání bývá často dáváno do souvislosti se symboly svobody a demokracie, neboť je jednou z cest k seberealizaci, ke zdravému sebevědomí, k dobrému pracovnímu uplatnění a k plnohodnotnému životu. Univerzita pomáhá dosáhnout tyto životní hodnoty tím, že poskytuje studentům možnost uplatnění nezadatelného lidského práva - totiž práva na vzdělání. Naplnění tohoto práva je nicméně podmíněno poskytnutím rovných příležitostí. V oblasti vzdělávacího procesu představují rovné příležitosti ke studiu možnost integrace handicapovaných studentů. Toto bývá zdůrazňováno zejména současnými humanistickými přístupy. Osobně jsem se s problematikou integrace studentů setkal poprvé jako administrativní pracovník a koordinátor mezinárodního vzdělávacího programu Sokrates/Erasmus na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze v roce 2003. Přítomnost bariér a handicapů jsem poprvé poznal paradoxně na mezinárodní úrovni. Překážkou zde byly kulturní a jazykové rozdíly u zahraničních studentů, které působily problémy v řadě momentů realizace jejich pobytu na univerzitě. Význam integrace nespočívá pouze v přijetí těchto studentů na půdě univerzity, ale zejména ve vytváření stejných podmínek - rovných příležitostí ke studiu. Tuto skutečnost jsem si daleko více uvědomil později při realizaci zahraničních pobytů pro...Although the situation of disabled students at universities is generally improving, the social integration of these students is still difficult in quite a number of cases. This thesis is based on the premise that one of the most important conditions of a full and fruitful experience of student life is that students should be well-informed. In view of the advantages of modern information technologies (speed, accessibility, low cost) more and more information is being conveyed via electronic media. Students are expected to take an active approach to obtaining information from these media, but as with other forms of mass diffusion of information, here too there is a risk that specific information for minority groups, including disabled students, will be overlooked. Furthermore, physical disability represents a constraint on students that makes them particularly dependent on prompt, accessible and correct information. The integration of disabled students into the university is conditioned by the creation of equal opportunities for study and other activities that are part of university life. Information provided to disabled students ought therefore to relate to the services and activities that lead to creation of these equal opportunities. This thesis focuses on university students with hearing, visual and motor...