Název:
Realizace konsonantů v češtině vietnamských mluvčích
Překlad názvu:
Czech Consonants and Their Realization by Vietnamese Speakers
Autoři:
Čepelíková, Monika ; Machač, Pavel (vedoucí práce) ; Štěpánová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá percepčně nápadným odchylkám v realizaci konsonantů v češtině vietnamských mluvčích. Cílem práce je identifikace, charakteristika, kategorizace a kvantifikace odchylek od běžné české výslovnosti podle konkrétních způsobů realizací. V teoretické části jsou kontrastivně srovnány konsonantické inventáře češtiny a vietnamštiny a struktura slabik v obou jazycích. Další část je zaměřena na stručnou analýzu výslovnostních cvičení v nejčastěji používaných učebnicích češtiny pro cizince a jejich didaktický přínos pro studenty češtiny jako cizího jazyka. Pro srovnání byla analyzována i učebnice určená pro Vietnamce a učebnice angličtiny, ve kterých je výslovnosti a realizaci hlásek věnována mnohem větší pozornost. Samotný výzkum je založen na analýze 16 nahrávek rodilých vietnamských mluvčích metodou pečlivého poslechu za podpory programu Praat. Výsledky ukázaly, že nejčastěji realizované odchylky v projevu vietnamských rodilých mluvčích jsou zapříčiněny interferencí z rodného jazyka, a to zejména vlivem rozdílů v souhláskových inventářích vietnamštiny a češtiny a jejich rozdílných fototaktických pravidel. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, vietnamština, výslovnost, konsonanty, fonetika, didaktikaPresent diploma thesis deals with perceptively noticeable deviations in realization of consonants in Czech of Vietnamese native speakers. The aim of the thesis is identification, characterization, categorization and quantification of the deviations from common Czech pronunciation according to specific ways of realization. In the theoretical part the consonant systems of both the languages and their syllabic structures are compared contrastively. The following chapter is dedicated to a short analysis of the pronunciation exercises and their didactic contribution in the most frequently used textbooks of Czech as a foreign language. Moreover, a textbook designated for Vietnamese speakers and an English textbook were analyzed for a better comparison. The research itself is based on an analysis of 16 records of Vietnamese native speakers by a method of careful listening in Praat program. The results have shown that the most frequent deviations in the speech of Vietnamese speakers were caused by interference from their mother tongue, especially because of the different consonant systems of Czech and Vietnamese and their different phonotactic rules. Keywords: Czech as a foreign language, Vietnamese, pronunciation, consonants, phonetics, didactics
Klíčová slova:
didaktika; fonetika; konsonanty; vietnamština; výslovnost; čeština jako cizí jazyk; consonants; Czech as a second language; didactics; phonetics; pronunciation; Vietnamese