Název:
Lidová slovesnost v kontextu etnolingvistiky a její využití ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Překlad názvu:
Folk verbal art in the context of ethnolinguistics and its function in teaching Czech as a second language
Autoři:
Biňovcová, Barbora ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Janeček, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem diplomové práce je využití útvarů lidové slovesnosti ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Předkládám proto návrh učebního materiálu sestaveného převážně z textů lidové slovesnosti, který v sobě na základě komunikačního přístupu ve výuce cizích jazyků snoubí dimenzi jazykovou a sociokulturní. Navrhovaný učební materiál má podobu kalendáře, ve kterém jsou charakterizována jednotlivá roční období v České republice prostřednictvím jejich atributů, tj. podstatných znaků, zachycených v textech lidové slovesnosti a dále jsou v něm za podpory textů lidové slovesnosti vyloženy rituály, státní svátky, ostatní svátky a jiné významné dny a pojmy, které se k jednotlivým ročním obdobím vážou. Veškeré texty lidové slovesnosti a informace zařazené do návrhu učebního materiálu jsou vybírány či upravovány s ohledem na komunikační potřeby studentů češtiny jako cizího jazyka a za účelem seznámení cizojazyčných studentů s pojmy a znalostmi z české geografie, kultury a kulturní historie.Subject of the Diploma is a use of folktexts in Czech courses for foreigners. An education material draft is being submitted, based on communication approach to language teaching, connects language and socialcultural dimension through. Submitted education material is a calendar like that defines four seasons in the Czech Republic through their attributes, i. e. their essential characteristics, in the folktexts included, and supported by the folktexts also explains appropriate rituals, feasts and concepts of the seasons. All texts and information of the education material draft are chosen or adapted with respect to communication needs of the foreign language students and in order to introduce concepts and knowledge of the Czech geography, culture and cultural history.
Klíčová slova:
atributy; komunikační přístup; kultura; lidová slovesnost; svátky; attributes; communication approach to language teaching; culture; feasts; folk literature