Název:
Proces vytváření sociálního statusu při změně školní třídy
Překlad názvu:
The process of constructing social status during transition to new classroom
Autoři:
Brožová, Martina ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem této diplomové práce je proces utváření sociálního statusu při přechodu ze základní školy na střední. V teoretické části se zaměřuji na školní třídu jako sociální skupinu a postavení žáka ve třídě, věnuji se struktuře školní třídy, statusovému systému rolí a nejčastějším sociometrickým pozicím, které se ve školní třídě vyskytují. Dále uvádím poznatky o období adolescence, které se vztahují k tomuto tématu a prezentuji základní informace o identitě adolescentů a sociálních dovednostech. Jako poslední se zabývám tématem, jak zkoumat školní třídu. V empirické části prezentuji kvalitativní výzkum, ve kterém bylo zapojeno 5 středních škol z Prahy a okolí, celkem 104 studentů. Cílem výzkumu bylo popsat a porozumět procesu utváření sociálního statusu v nové třídě. K tomuto účelu byly použity dvě dotazníkové metody - sociometrický ratingový dotazník SORAD a dotazník mapující zkušenost jedince v interpersonálních vztazích a jeho spokojenost se změnou školního kolektivu. Na základě analýzy dat a interpretativních metod jsme došli k závěru, že sociální status je utvářen již v prvních interakcích mezi členy a je málo proměnlivý. Sociální status je tvořen dvěma rovinami - vztahovou, která je vyjádřena oblibou a sociální sílou, která je vyjádřena poměrem moci ve skupině. Tyto roviny doplňuje...The aim of the research was to describe and understand the process of constructing social status during transition from elementary school to high school. The theoretical part focuses on the classroom as a social group, there is described the social structure of the classroom, as well as the most common roles and sociometric positions that occur in the classroom. There are also discussed relevant topics about adolescence and possible ways for exploring social relations within the classroom. In the empirical part I present a qualitative research, in which have been involved five high schools from Prague and its surroundings, N= 104 students. For this purpose two questionnaires were used - sociometric rating questionnaire SORAD and questionnaire mapping experience of the individuals in interpersonal relationships and their satisfaction with the change of the school community. Based on data analysis and interpretive methods, I conclude that social status is constructed in the earliest interactions between members and there is only a little variability. Social status is made up of two categories - relational skill, which is expressed by popularity, and social force, that is expressed by the ratio of power in the group. Competence complements these two categories, this is a specific skill and it's...
Klíčová slova:
sociální dovednost; sociální klima; sociální role; sociální status; sociální struktura; statusový systém rolí a pozic; transitorní moment; školní třída; social class; social climate; social skills; social status; social structure; transistory moment