Original title:
Schellingova idea absolutna a odpadnutí ve spisu Filosofie a náboženství
Translated title:
Schelling's idea of the Absolute and Fall in his Philosophie und Religion
Authors:
Vilímek, Jan ; Karásek, Jindřich (advisor) ; Petříček, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá koncepcemi absolutna a odpadnutí v Schellingově spisu Filosofie a náboženství z roku 1804. V 1. kapitole je stručně charakterizována idea absolutna, jak ji nalézáme v autorově předchozím spisu Bruno aneb o božském a přirozeném principu věcí (1802). Schelling se v této fázi svého myšlení zabývá problematikou vycházení konečných věcí z absolutna. Ukazuje se, že identitní filosofie neposkytuje přiměřené prostředky k jejímu zvládnutí. Možné východisko je spatřováno v rozhodnutí obohatit dosavadní koncept identitní filosofie o fenomén svobody. V 2. kapitole je proto podrobněji předestřeno Kantovo pojetí radikálního zla v lidské přirozenosti, aby se - po rozvinutí vlastní ideje absolutna a odpadnutí - ukázalo, že se zde Schelling inspiroval především představou inteligibilního činu jako zakládajícího nečasového aktu svobody. Inteligibilní čin ovšem není uchopen pouze jako sebeurčení konečné lidské vůle, ale jako podmínka existence neabsolutního, empiricky reálně diferencovaného světa konečných relací a struktur. Dochází tu tedy k přenášení pojmů, které původně sloužily k popisu mravních principů lidského jednání, do oblasti ontologie. Třetí kapitola se zabývá strukturou absolutna: jednoduché a nad každou určeností "naprosto ideální" se prostřednictvím "formy" objektivuje v "reálném" (protiobrazu)....The work deals with concepts of the Absolute and the Fall in Schelling's writing "Philosophy and Religion", written in 1804. The idea of the absolute, as we can find it in author's previous text "Bruno, or On the Nature and the Divine Principle of Things" (1802) is briefly characterised in the first chapter. In this phase of thought Schelling deals with the problematics of emanation of finite things from the absolute. It turns out, that the identity philosophy does not provide adequate means to master it. The possible way-out can be seen in his decision to enrich the existing concept of the identity philosophy by the freedom phenomenon. Kant's conception of radical evil in human nature is analysed in great detail in the second chapter. After development of the idea of absolute and fall it is obvious, that Schelling got inspired here mainly by the conception of intelligible act as founding atemporal act of freedom. The intelligible act is grasped not only as self-determination of finite human will, but as a condition of existence of an un-absolute, empirically realistically differentiated world of finite ratios and structures. We can see the transfer of concepts, which originally served to description of moral principles of human action to the ontology domain. The third chapter deals with the structure of...
Keywords:
absolute; fall; idea; Kant; Plotinus; Schelling; selfhood; absolutno; idea; Kant; odpadnutí; Plótinos; Schelling; svémoc
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2326