Original title:
Možnosti podpory osvojování cizího jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v mladším školním věku
Translated title:
Posibilities of Support for Teaching a Foreign Language to Pupils with Special Educational Needs at Younger School Age
Authors:
Kramářová, Dana ; Valešová Malecová, Barbara (referee) ; Felcmanová, Lenka (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rigorózní práce s názvem Možnosti podpory osvojování cizího jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v mladším školním věku reaguje na potřebu změny tradičního přístupu ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými obtížemi. Cílem práce je vytvoření a zmapování možností využití didaktického materiálu - souboru podpůrných pomůcek, vytvořeného pro podporu osvojení vybraného učiva v anglickém jazyce u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mladšího školního věku a ověřit jeho přínos v oblasti dosažených znalostí, motivace žáků a jejich aktivního zapojení ve výuce. Dílčím cílem je hodnocení jednotlivých pomůcek, které jsou zpracovány s využitím multisenzoriálního přístupu a jsou určeny k podpoře osvojení vybraných gramatických struktur cizího jazyka (angličtiny). Teoretickými východisky jsou současné poznatky o problematice specifických vzdělávacích obtíží žáků mladšího školního věku. Výzkumná část je založena na analýze zjištěných problematických oblastí žáků a analýze osvojených znalostí anglického jazyka u žáků výzkumného vzorku, na základě kterých byl soubor podpůrných pomůcek žákům experimentální skupiny cíleně předkládán. Analýza výsledků výstupní zkoušky osvojených znalostí žáků experimentální skupiny byla zaměřena na zmapování posunu dosažených jazykových znalostí, analyzována...Doctoral thesis titled Posibilities of support for teaching a foreign language to pupils with special educational needs at younger school age responds to the need to change the traditional approach in teaching a foreign language to pupils with specific difficulties. The aim is to create and map out the possibility of the use of the material-support file didactic aids, created to support the adoption of the selected curriculum in the English language for pupils with specific difficulties and verify his contribution in the field of the achieved knowledge, motivation and their active involvement in education. Partial goal is evaluation of the individual tools, which are processed using the multisenzorial approach and are designed to support the adoption of selected grammatical structures of foreign language (English). Theoretical bases of the current knowledge about specific learning difficulties young learners. Research is based on analysis of identified problem areas and analyzing pupils' acquired knowledge of the English language among pupils research sample, on the basis of which the file support has been specifically presented to pupils of the experimental group. Analysis of the results of the output test of acquired knowledge pupils of the experimental group was focused on mapping the...
Keywords:
didactic material; English language; foreign language; pupils of experimental group; school age; special educational needs; special educational support; specific learning difficulties; support learning; support measures; anglický jazyk; cizí jazyk; didaktický materiál; mladší školní věk; podpora osvojování; podpůrná opatření; specifické vzdělávací obtíže; speciální vzdělávací potřeby; speciálně pedagogická podpora; žáci experimentální skupiny
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2172