Název:
Vytváření lobbingových strategií neziskových organizací - případová studie Amnesty International France
Překlad názvu:
Creating lobbying strategies of NGOs - the case of Amnesty International France
Autoři:
Mydlilová, Jana ; Tomalová, Eliška (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem předkládané diplomové práce je zjistit, zda je lobbing, který vykonává Amnesty International France jako nezisková a nevládní organizace, odlišný od lobbingu profesionálního, tedy takového, který hájí především zájmy svých členů. Z obecné teorie lobbingu a teorie lobbingu neziskových organizací tak byly vybrány nástroje vytváření tlaku na veřejné činitele a faktory, které mohou využití těchto nástrojů ovlivnit, a v rámci výzkumu bylo ověřeno, zda tyto nástroje Amnesty International France opravdu využívá a které faktory ji motivují vybrané prvky lobbingu volit. Očekávaným výsledkem bylo zjištění, že lobbing Amnesty International France jako nevládní a neziskové organizace je specifický z důvodů odlišných okolností, důvodů a cílů jeho lobbingu oproti tomu profesionálnímu. Z výsledků analýzy dokumentů Amnesty International France a z rozhovorů s aktéry vytváření lobbingové strategie vyplývá, že tato nezisková a nevládní organizace opravdu volí některé nástroje specifické od lobbingu profesionálního a je ovlivňována odlišnými faktory. Zároveň je však možné sledovat i podobnosti těchto dvou typů lobbingu.The aim of this Master thesis is to find out whether the lobbying carried out by Amnesty International France as NGO is different from the lobbying carried out by professional lobbying organizations, which means the organizations which promote primarily the interests of its own members. From the general theory of lobbying and theory of lobbying of NGOS the tools for creating pressure on politics was chosen and factors which could influence usage of these tools were identified. Then it was verified if these tools are really used by Amnesty International France and by which factors the tools are picked up. Expected result of this research was that lobbing of Amnesty International France as NGO is specific because of different circumstances, reasons and goals of lobbying from the professional lobbying. From the results of interpretation of Amnesty International France's documents and interviews with persons involved in the lobbying strategy imply that this NGO really choose some different tools from professional lobbying and is influenced by different factors. But there are also similarities.
Klíčová slova:
Amnesty International; Francie; lobbing; nevládní organizace; neziskové organizace; zájmové skupiny; Amnesty International; France; interest groups; lobbying; NGOs; nongovernmental organisations