Original title:
Netradiční hudební nástroje a jejich využití v hodině hudební výchovy
Translated title:
Non-traditional Musical Instruments and their Utilization in Music Education Lessons
Authors:
Pavlíčková, Jana ; Tichá, Alena (advisor) ; Kopřivová, Jitka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Netradiční hudební nástroje a jejich využití v hodině hudební výchovy se zabývá podomácku vyrobenými nástroji a předměty všedního dne a jejich využitím k elementárním hudebním činnostem. Kapitola o hudebních nástrojích se snaží systemizovat netradiční hudební nástroje a dát je do kontextu tradičních a dětských hudebních nástrojů. Uvádí několik příkladů podomácku vyrobených nástrojů. Dále jsou zkoumány výhody a nevýhody spojené s výrobou a využíváním takových nástrojů, přičemž jsou zohledňována různá kritéria (hledisko dostupnosti, psychologicko-pedagogické hledisko apod.). Práce klade důraz na orffovskou pedagogiku, která se může stát základem pro práci s netradičními hudebními nástroji. V závěru práce jsou uvedeny různé aktivity a hry k rozvoji hudebních schopností (především rytmického cítění) za použití netradičních hudebních nástrojů.This bachelor thesis Non-traditional Musical Instruments and their Utilization in Music Education Lessons focuses on homemade instruments and common objects and deals with their usage in elementary music activities. The chapter about musical instruments aims to classify the non-traditional instruments and puts them into the context of traditional and children's musical instruments. A Few examples of homemade musical instruments are given. Afterwards, advantages and disadvantages related to production and implementation of handcrafts in education are discussed, while considering various criteria (accessibility, pedagogical, and psychological points of view etc.). An emphasis is put on Orff-pedagogy, which can work as the basis for music education, utilizing non-traditional musical instruments. At the end of the thesis, activities and games developing musical abilities (primarily rhythmic ability) via the use of non-traditional musical instruments are included.
Keywords:
children's instruments; homemade instruments; musical abilities; musical hearing; Non-traditional musical instruments; Orff; rhythmic ability; dětské nástroje; hudební schopnosti; hudební sluch; Netradiční hudební nástroje; Orff; podomácku vyrobené nástroje; rytmické cítění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/1657