Název:
Umění a řeč v raných textech Friedricha Nietzscheho
Překlad názvu:
Arts And Language In The Early Work Of Friedrich Nietzsche
Autoři:
Kvapil, Matouš ; Novák, Aleš (vedoucí práce) ; Chavalka, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] KVAPIL, M.: Umění a řeč v raných textech Friedricha Nietzscheho. (Diplomová práce) Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií, Pracoviště oboru Německá a francouzská filosofie Vedoucí práce: doc. Mgr. Aleš Novák, Ph.D. Záměrem práce je prozkoumat ranou filosoficko-estetickou koncepci Friedricha Nietzscheho, která je předznačena v jeho první vydané práci Zrození tragédie z ducha hudby (Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik, 1872). Tuto koncepci, stojící na vzájemném napětí živlů apollinského a dionýského pak práce sleduje především ve vztahu k významnému "boji" Sókrata a Dionýsa, jehož projevy lze pozorovat na Nietzschem tematizovaném protikladu teoretického a tragického nazírání světa či optimismu vědy a pesimismu umění. Pozornost bude zaměřena především na vznik teoretického optimismu pocházejícího z lidské "vůle k pravdě", jehož archetyp u Nietzscheho ztělesňuje právě Sókratés. Problém, který bojem Sókrata a Dionýsa vychází na světlo, pak nutně práci nasměruje k Nietzschově kritice poznání vedeného metafyzicky uchopeným pojmem pravdy. Základ této kritiky spočívá v problému metaforičnosti řeči a lidského poznání vůbec, který je nejuceleněji pojednán ve spise O pravdě a lži ve smyslu nikoli morálním (Über Wahrheit und Lüge im aussermoralischen Sinne, 1873). V návaznosti na to...KVAPIL, M.: Arts And Language In The Early Work Of Friedrich Nietzsche. (Master thesis) Charles University In Prague, Faculty Of Humanities, Department Of Europhilosophy. Supervisor: doc. Mgr. Aleš Novák, Ph.D. This work aims to examine the early philosophical and esthetical concept of Friedrich Nietzsche, which is elaborated in his first published work The Birth of Tragedy from the spirit of Music (Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik, 1872). This concept, based on a mutual tension between the Apollonian and Dionysian, will be examined mostly from the perspective of a significant "struggle" of Dionysus and Socrates. Its manifestation is first apparent as a contradiction between theoretical and tragical world understanding or a contradiction between optimism of science and pessimism of arts. The work will mostly focus on the origin of the theoretical optimism, which is coming from the human "will to truth". Its archetype is represented in Nietzsche's early philosophy by Socrates. The problem, which comes to light with this struggle of Dionysus and Socrates, will necessarly lead the work to examine Nietzsche's critique of cognition led by the metaphysical understanding of the term "truth". The basis of this critique lies in the metaphorical character of language and human cognition in...
Klíčová slova:
Dionýsos; metafyzika; Nietzsche; Sókratés; umění; řeč; Arts; Dionysus; Language; metaphysics; Nietzsche; Socrates