Original title:
Transformace kultovní a konceptuální hodnoty v dějinách fotografie
Translated title:
Transformation of cult and conceptual value in history of photography
Authors:
Dotřel, Jan ; Ševčík, Miloš (advisor) ; Zuska, Vlastimil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se věnuje teorii fotografie a je historického charakteru. Je rozdělena do tří autonomních epizod, které chronologicky odpovídají třem historickým etapám. Tyto části jsou propojeny genealogií jednoho možného čtení fotografie, které budeme po celou dobu práce sledovat. První část se věnuje podmínkám a historickým příčinám zrodu fotografie. Druhá etapa popisuje pozdější dějinné období Výmarské republiky a fotografického hnutí Neue Sachlichkeit. Poslední část se věnuje Düsseldorfské škole fotografie a jejím současným nástupcům. Tyto historické etapy propojuje estetická problematika hodnoty kultovní a konceptuální, na kterých je demonstrován způsob čtení fotografického média jakožto specifického estetického fenoménu.This historical work focuses on the theory of photography. It is divided into three autonomous episodes chronologically correspond to three historical stages. These parts are connected with one genealogies of one possible reading of the photography. The first part deals with the historical circumstances and causes of the birth of photography. The second phase describes the later period of history of the Weimar Republic and photographic movement of Neue Sachlichkeit. The last part concentrates on Düsseldorf School of Photography and its current followers. These historical eras combines the aesthetic issues of cult and conceptual values, which is demonstrated on the way how read the photographic medium as a specific aesthetic phenomenon.
Keywords:
aura; camera lucida; camera obscura; conceptual value; conceptualism; cult value; daguerreotype; Düsseldorf School of Photography; ectoplasm; Emergence of photography; Neue Sachlichkeit; New german objectivity; photo-conceptualism; positivism; technical reproducibility; angloamerický fotokonceptualismus; aura; camera lucida; camera obscura; daguerrotypie; Düsseldorfská škola fotografie; ektoplazma; Emergence fotografie; konceptualismus; konceptuální hodnota; kultovní hodnota; Neue deutsche Objektivität; Neue Sachlichkeit; pozitivismus; technická reprodukovatelnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/3580