Název:
Od stroje k ikoně: automobil v popkultuře od 60.let 20.století do současnosti
Překlad názvu:
From machine to icon:car in popculture from the 60s
Autoři:
Rybář, Václav ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Automobil je jedním z nejdůležitějších fenoménů moderní technologie. Od svého vzniku formoval naše fyzické, ekonomické, společenské, ale i kulturní, politické a mediální prostředí. Cílem této diplomové práce je analyzovat proměnu role automobilu v popkultuře od 60. let 20. století, s primárním zaměřením na angloamerické prostředí, s exkurzy do Asie a kontinentální Evropy, zejména Československa/ČR. Těžiště práce spočívá v analýze popkulturních žánrů, a to vybraných filmů, televizních seriálů, počítačových her, ale i komiksů. Smyslem práce je reflektovat posun identity a vnímání auta jako pouhého dopravního prostředku přes prvek product placementu až k ikoně a "hrdinovi" mediálních popkulturních forem. Hypotézou, kterou práce bude ověřovat, je, že se auto stalo součástí popkultury a je zobrazováno v mnoha dimenzích: stalo se hračkou, kamarádem, statusovým symbolem, narativní extenzí hrdiny a hrdinou. Práce je rozdělena do pěti kapitol, z nichž každá obsahuje konkrétní případovou studii (case study). Úvod zahrnuje kulturní, ekonomickou a historickou reflexi automobilu. První kapitola akcentuje vývoj automobilové reklamy a styčné body s obrazem vozu v popkultuře. Druhá kapitola analyzuje roli automobilu ve vybraných filmech a popisuje konceptuální změnu od běžného product placementu k autu jako ikoně...An automobile is one of the most important phenomenons of modern technology. Since its origins, it has profoundly shaped our physical, economic, politic, social, cultural and media habitat. The objective of this Master thesis is to analyze the evolution of the role of the car in the popculture from the 60s onwards and its dimensions, with a primary focus on Anglosaxon culture, with excursions to Asia and continental Europe, primarily Czechoslovakia/Czech Republic. The core foundation of the thesis lies in the analysis of the popcultural genres, selected films, TV series, computer games and comic books. The main purpose of the thesis is to reflect upon the identity and conceptual shifts of car, going from a mere transport machine through a vehicle of product placement towards the concept of the icon, a narrative hero of popculture. The hypothesis to verify is that the car has become an essential part of the popculture itself, reflected in many various dimensions: car as a toy, car as a friend, car as a status symbol, car as a narrative extension of the hero and finally, car as a hero and subject. The thesis is divided into five separate chapters, all including case studies. Following an introduction summarizing cultural, economic and historic factors of the car industry, the first chapter describes...
Klíčová slova:
automobil; film; komiksy; populární kultura; počítačové hry; reklama; televize; advertisement; car; cinema; comic books; computer games; popculture; television