Original title:
Opera a nová média.
Translated title:
Opera and new media
Authors:
Gattringerová, Eliška ; KUSNJER, Ivan (advisor) ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Autorka se ve své práci zaměřuje na problematiku opery v nových médiích. V úvodu práce definuje a charakterizuje pojem nová média. Dále se pak zaměřuje především na prezentaci oper prostřednictvím satelitních přenosů do kin v České republice, historií tohoto relativně mladého fenoménu a jeho postupným vývojem. Dalším tématem je pak možnost sledovat přímé přenosy či záznamy oper prostřednictvím internetu na stránkách jednotlivých divadel a jeho možnosti. V neposlední řadě se autorka zabývá také internetovými webovými stránkami, které se v České republice věnují operní problematice, jejich historii, obsahu i specifikům. Shrnuje i další možnosti prezentace opery. V závěru práce se autorka pokouší charakterizovat význam a přínos nových médií pro operu a operní publikum v současnosti.The author is focusing on issues of opera in new media in her work. The introduction defines and decribes the concept of new medias. After that, author is especially focusing on presentation of operas which are broadcasted live into Czech cinemas, history of this relatively young phenomenon and its gradual develepment. As a next topic mentioned in the author's work is possibility to watch live broadcasts or records via particular websites of theatres. Finally, the author is describing internet websites, which are dealing with the opera issues, history, content and specifics. The author is summarizing other options how to present opera.At the end of the work, the author is trying to characterize meaning and benefits of the new medias for today's opera and opera audience.
Keywords:
hudba; hudba a média; new media; opera
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9472