Original title:
Záměr naučné stezky v anglickém parku Ostrov v Horažďovicích: hodnocení, medializace
Translated title:
Purpose of the educational trail in a park in Ostrov, "Horažďovice": evaluation, proposals
Authors:
Lávička, Miroslav ; Skalický, Milan (advisor) ; Jan, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá naučnými stezkami (NS) různého tematického zaměření, jejich posláním a způsoby zprostředkování informací návštěvníkům pomocí různých variant informačních panelů.
Cílem mé diplomové práce bylo zdokumentovat prostor pro návrh nové naučné stezky na území anglického parku Ostrov v Horažďovicích. Pro dosažení cíle bylo nutné realizovat sociologické šetření zaměřené na horažďovickou veřejnost, pedagogické pracovníky místních vzdělávacích institucí (mateřských a základních škol) a představitele města. Důležité bylo analyzovat a zhodnotit vhodnost lokality pro zřízení naučné stezky, její případná medializace a vytvoření ukázkového informačního panelu.
Práce pracuje s několika hypotézami, zda občané Horažďovic navštěvují naučné stezky, potřebují-li naučné stezky reklamu a nebude-li mít zvýšený zájem lidí negativní vliv
na přírodní prostředí anglického parku Ostrov, zda by občané Horažďovic uvítali naučnou stezku v anglickém parku Ostrov a je-li trasa v anglickém parku Ostrov v Horažďovicích vhodná pro všechny skupiny obyvatelstva.
Prostřednictvím dotazníkového šetření bylo zjištěno, že 71 % veřejnosti navštěvuje NS, 76 % pedagogů navštěvuje NS v rámci výuky. Veřejnost (69 %) a pedagogové (75 %) souhlasí s vytvořením nové naučné stezky v parku Ostrov. Pouze 11 % veřejnosti a 19 % pedagogů zná všechny NS na Horažďovicku. Veřejnost (78 %) a pedagogové (89 %) odpověděli, že by o NS chtěli více informací a jejich větší medializaci. Při tvorbě návrhu nové naučné stezky a informačního panelu byly zohledněny výsledky dotazníkového šetření. Vzhledem k pravidelné údržbě, vybavenosti, bezbariérovým cestám a přístupu byl park shledán vhodným pro osoby všech věkových kategorií (rodiny s dětmi, skupinky teenagerů, osoby v důchodovém věku, atd.) a osoby zdravotně postižené.
The thesis deals with educational trails (ET) of various thematic focuses, their purpose and ways of information presentation to visitors through various information panels.
The aim of the thesis was to document an area for a new educational trail in a park in Ostrov in the town Horažďovice. To achieve the goal a sociological research in the town public, employees of educational institutions and municipality was made. Making analyse and evaluation of the place for the educational trail, its madialisation and making an exemplary educational panel was very important.
The thesis suggests several hypothesis: whether town citizens visit educational trails, whether the trail needs an advertisement and if the increased interest has a negative influence in environment of the Ostrov park, whether people accept the educational trail in Ostrov park and if it is convenient for all population groups.
Through the questionaire it was found out that 71% of public visit the trails, 76% of teachers use it as a part of educational process. The public (69%) and the teachers (75%) agree with creating an educational trail in the Ostrov park. Only 11% of public and 19% of teachers know all the ET in the Horažďovice region. The public (78%) and the teachers (89) asked for more information and medialisation of ET. While making a new proposal of the trail and information panel the results of the survey were taken in the account.
Considering the regular upkeeping, facilities, and wheelchair roads, the park was found suitable for people of all ages (families with children, groups of teenagers, seniors, etc.) and disabled people.
Keywords:
fauna; flóra; Horažďovice; informační panel; naučná stezka; řeka Otava