Název:
Vytvoření metodického postupu inventarizace majetku a závazků u vybrané nevýdělečné organizace
Překlad názvu:
Creation of methodical process of inventory of property and commitments in a selected non-profit organization
Autoři:
Lorencová, Dana ; Štáfek, Pavel (vedoucí práce) ; Pavlína, Pavlína (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá procesem inventarizace u vybrané účetní jednotky, zjištěnými nedostatky a jejich následným řešením. Proces inventarizace patří mezi činnosti, které vedou k vyhotovení účetní závěrky organizace, proto činnosti musejí být vykonávány s vysokou pečlivostí a důsledností, aby byl dodržen Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, který stanoví v souladu s právem Evropské unie rozsah a způsob vedení účetnictví a požadavky na jeho průkaznost a podmínky předávání účetních záznamů pro potřeby státu.
Teoretická část je věnována vymezení základních pojmů procesu inventarizace. Jsou zde uvedeny platné právní předpisy, které se touto problematikou zabývají. Rovněž jsou v teoretické části uvedeny jednotlivé fáze celého procesu a důležité interní předpisy a dokumenty, které je povinna mít zpracované každá účetní jednotka. Je zde charakterizována návaznost inventarizace majetku a závazků na účetní uzávěrku a závěrku.
Praktická část se věnuje procesu inventarizace vybrané nevýdělečné organizace Okresního soudu v Jičíně. V jednotlivých částech inventarizace, kdy je prováděna fyzická a dokladová inventura, jsou uvedeny zjištěné nedostatky a návrhy jejich řešení. Kompletní proces inventarizace patří mezi činnosti vybrané účetní jednotky, na které se v posledních letech zaměřují kontrolní orgány, jelikož se činnosti dotýkají hospodaření s majetkem státu. V závěrečné kapitole praktické části je vypracován metodický návod k provádění inventarizací majetku a závazků pro účetní jednotku včetně nové instrukce.
Zpracováním diplomové práce byl podán pohled na inventarizaci jako celek, která je výchozím bodem pro sestavení účetní závěrky. V práci byly analyzovány procesní či systémové nedostatky při jejím zpracování. Tyto nedostatky mohou způsobit, že účetní jednotka nenaplní § 6 odst. 3 zákona o účetnictví, ze kterého vyplývá povinnost inventarizovat majetek a závazky v souladu s ustanovením § 29 a § 30 zákona o účetnictví. Kontrolní úřad může na základě takových nedostatků prohlásit, že inventarizace majetku a závazků nebyla provedena řádně a účetní jednotku sankciovat. Po ukončení inventarizačního procesu je účetní jednotka povinna vyhotovit inventarizační zprávu, která je podstatným dokumentem současně s účetními výkazy, Rozvahou, Výkazem zisku a ztráty a přílohami ke schválení účetní závěrky.
The diploma thesis follows up a process of inventary in a chosen accountant unit, its found insufficiencies and its consecutive solution. The process of inventary belongs to activities that lead to completion of a closing financial statement of an organization and that is why all the actions and processes must be done with carefulness and accuracy according to law number 563/1991 of law collection about accountancy, which states, according to law of the European union, extent and way of managing the accountancy and all requirements for its conclusivness and conditions for handing it over to a state.
The theoretical part of the thesis is related to defining basic terms of inventory process. The valid law regulations, which are dealing with those issues, are stated there. Individual phases of the whole process, important intern regulations and documents, which are obligatory for every single accountant unit, are also stated in the theoretical part of the thesis. A continuity of the inventory of property and commitments in financial statements and statements is being described there.
The practical part of the thesis involves the process of inventory in a chosen non-profitable accountant unit of the district court in Jičín. In the individual phases of the inventory, when the physical and documentary stock-takings are being done, are found insufficiencies and proposals of their solutions. A complete process of inventory belongs to activities of the chosen accountant unit, on which state´s controlling institutions are focusing in recent years, because the activities involve economy of the state´s essets. A methodic instruction for the processing of inventory of property and commitments for an accountant unit is worked out in the last chapter of the practical part.
By the compilization of the diploma thesis a complete view on an inventory as a whole was given, which is a starting point for completion of a financial statement. While working out the thesis, rocess or system insufficiencies were analysed. These insufficiencies might cause that the accountant unit will not fullfill the § 6 paragraph 3 of law of accountancy, from which the compulsatory duty of inventory of property and commitments according to provision § 29 and § 30 of law of accountancy flows. The audit office can, on the basis of those insufficiences, proclaim that the inventory of property and commitments was not done correctly and can apply a sanction on the accountant unit. After the inventory process the accountant unit is compulsory to make an inventory report that is a substantial document together with financial statements, balance-sheet, profit and loss sheet and attachments to the authorization of the financial statements.
Klíčová slova:
inventarizace; inventarizační zpráva; účetní jednotka