Název:
Aplikace metod operačního výzkumu ve vybraném podniku
Překlad názvu:
Application of operational research methods in selected company
Autoři:
Bílková, Jitka ; Kvasnička, Roman (vedoucí práce) ; Horáková, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o disciplíně operačního výzkumu modely hromadné obsluhy. V teoretické části je vysvětleno, co je operační výzkum a čím se zabývá. Poté jsou položeny teoretická východiska pro problematiku modelů hromadné obsluhy. Jsou zde popsány charakteristiky modelů hromadné obsluhy, které se využívají pro jednotnou klasifikaci modelů.
V praktické části je vybrán konkrétní problém - obsluha zákazníků na pobočce České pošty, který bude řešen pomocí modelů hromadné obsluhy. Ze získaných informací je vytvořen model hromadné obsluhy, který se dle Kendallovy klasifikace označuje M/M/c. Na vytvořený systém jsou aplikovány analytické výpočty a použit simulační model. Simulace modelu je provedena pomocí programu MS Excel a náhodně generovaných čísel. Postup tvorby simulačního modelu je průběžně zaznamenáván. Vytvořený simulační model je spuštěn pro 5000 zákazníků, aby výsledné hodnoty měly náležitou vypovídací schopnost.
Při následném porovnávání výsledků z obou přístupů je vytvořený simulační model shledán jako neocenitelný. Se simulačním modelem lze dále pracovat a pomocí dalších funkcí lze získávat cenné informace, které jsou využity pro závěrečné doporučení.
This bachelor thesis discusses Queuing models one of many disciplines of operational research. At the beginning of theoretical part is introduced operational research and briefly described different disciplines. Then there are described queuing models and laid the theoretical basis, in which are explained main characteristics of queuing models. At the end of theoretical part is mentioned how to classify queuing models.
In the practical parts is selected problem which will be solved using queuing models. This problem is servicing customers at the branch of company Česká pošta. From the obtained information is created queuing model, which is classify as M/M/c according Kendalls classification. On the created systems are applied analytical calculation and used simulation model. For simulation is used program MS Excel and randomly generated numbers. Process of creating simulation model is continuously recorded. Simulation model is running for 5000 customers to ensure that the results have adequate explanatory power.
The created simulation model is found to be invaluable at the final comparison of results obtained from both approaches. Simulation model provides more information, that in analytical model are not available. These additional valuables information are use for the closing recommendation.
Klíčová slova:
M/M/c model; modely hromadné obsluhy; operační výzkum; optimalizace; simulace; teorie front