Název:
Vliv jakosti na konkurenceschopnost mléka a mléčných výrobků
Překlad názvu:
Influence of Quality on Comipetitivity of Milk and Milk products
Autoři:
Hrubá, Renata ; Kovářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Čechura, Lukáš (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Globalizace stále vyžaduje nové chápání efektu postoje při rozhodování subjektů, zejména když regionální rozdíly vyplývají z různých kulturních a sociálních norem. Informační chování je částí behaviorální ekonomie, která vysvětluje rozhodování aktérů -- spotřebitelů, podnikatelů či politiků; za omezené podmínky racionality. Východiskem se pro mnohé stává nákup čerstvých potravin z ČR, nejlépe z místních tzv. rodinných farem. Hlavním cílem disertační práce bylo ověření účinnosti zvoleného modelu v podmínkách České republiky, především z hlediska doplnění empirické části behaviorální ekonomie, týkající se chování subjektů za informační nejistoty a za normálních okolností. Tedy na nepřímý efekt vnímání informací o potravinách. Tato problematika v posledních letech nabývá na významu ve vyspělých státech i v ČR. Pravděpodobnost "nevyhledávat požadované informace" je u subjektů s negativním postojem ke globálním otázkám (cca 30 %) vyšší, než u subjektů s pozitivním postojem (cca 1 %). Změna postoje se projeví snížením pravděpodobnosti "nevyhledávat informace" (o 30 %) a současně zvýšením pravděpodobnosti "informace vyhledávat" (o 60 %). Jinými slovy změna postoje v souvislosti s potravinami má velmi významný vliv na chování subjektů (tzv. spillover efekt). Významné jsou výsledky predikce rozhodování v podmínkách informační nejistoty, kde změna postoje k biologické bezpečnosti, původu suroviny a technologii výroby je spojena s relativní změnou chování. Se změnou postoje se sníží pravděpodobnost někdy si koupit potraviny za nejasných informací (o 15 %) a zvýší se pravděpodobnost kupovat si potraviny s jasnými informacemi (o 17 %). Vztahy byly identifikovány pomocí regresního vícekriteriálního modelu pro ordinální proměnné a vícerozměrné korespondenční analýzy. Empirické výzkumy chování v podmínkách nejistoty jsou dlouhodobě prováděny, dosud aplikované metodiky se však značně liší. Propojením teorie plánovaného chování a teorie informací studie doplnilo problematiku behaviorální ekonomie v teoretické oblasti. Přínosem je tedy i metodologický přístup modelu.Globalization requires a new understanding of the effect of attitudes in the decision making process, particularly when regional differences arise from different cultural and social norms. Information behavior is the part of behavioral economics that explores decision making stakeholders - consumers, businessmen or politicians, under conditions of bounded rationality. For consumers it is primarily important to buy local products from family farms. The aim of the thesis was to verify the effectiveness of that model in the Czech Republic, especially to fill in the empirical aspect of behavioral economics, relating to consumer behavior under unclear information as well as normal environments, thus understanding the indirect effect of perception on product information. Today these issues are gaining in importance in developed countries as well as in the Czech Republic. The high probability of "never researching product information" resides more within consumers with negative attitudes toward global issues (30%) than in consumers with positive attitudes towards those issues (about 1%). Attitudinal changes affect decreases among those "never searching for product information" (by 30%) as well as increasing "search-rates" (by 60%). In other words, the changes in attitude have significant effects on consumer behavior (Spillover effect). Predicting decision making behavior under unclear information also shows important results. Changes of attitude toward nutrient security, milk of origin or ingredients is associated with relative changes in behavior. A change of attitude will reduce the probability to sometimes buy products with unclear (15%) and increases the probability of buying products with clear information (17%). Empirical research of behaviors under uncertainty are long-term projects, however methodologies may vary differentially. By connecting the theory of planned behavior to the theory of information, these theses fill in the issues of behavioral economics theory. The practical implication is a methodological approach of the model.
Klíčová slova:
diskriminace cen; rozhodování za nejistoty; Supply management