Original title:
Integrace žáka se smyslovými vadami do učebního oboru
Translated title:
Pupil integration with sensory disabilities do apperenticeship.
Authors:
Kochová, Zuzana ; Krahulcová, Beáta (advisor) ; Monika , Monika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Integrace žáka se smyslovými vadami do učebního oboru je zaměřena hlavně na vymezení sluchového a zrakového postižení, popsala jsem lékařské důsledky těchto hendikepů, dále druhy komunikace lidí se sluchovým postižením jako například odezírání nebo znakové jazyky. Přiblížila jsem i Braillovo písmo. Je zde popsán i pojem integrace. Dále se v bakalářské práci věnuji vzdělávání takto postižených žáků v České republice. K získání výsledků průzkumu jsem použila dotazníkového šetření. To jsem provedla na Střední škole, základní škole a mateřské škole v Holečkově ulici v Praze. Tuto školu jsem si vybrala proto, že jako jediná poskytuje vzdělání sluchově postiženým žákům v oborech s výučním listem. K zodpovězení otázky, kterou jsem si položila, bylo použito dotazníků, s jejichž rozdáním žákům a následným vyplněním mi velice pomohl ředitel výše zmíněné školy. Ke zpracování výsledků jsem použila grafů. Dotazníkovým šetřením jsem zjistila, že žáci jsou připraveni a hlavně schopni integrace, ovšem za podmínek, které musí určitá škola těmto žákům poskytnout. Je tedy třeba ještě dlouhé cesty, která povede k dokonalé integraci a soužití hendikepovaných a zdravých žáků na stejné škole.The Bachelor´s thesis of a title Pupil integration with sensory disabilities do apperenticeship is mainly focused on definition of hearing and sight handicap; I have described the medical consequences of these handicaps, the ways of communication of people with hearing handicap, for example lip-reading or sign languages. I have presented even the Braille´s script. The term of integration is also described here. Furthemore, I devote to educating of such handicapped pupils in the Czech Republic. To get some research results I used the questionnaire research. I conducted that in the Secondary, Elementary and Nursery School in Holečkova Street in Prague. I had chosen that school because it is a sole provider of education for hearing handicapped pupils in branches finished with Certificate of Apprenticeship. I used the questionnaires to get an answer to the question I had asked. The director of the school mentioned above helped me very much to deal the questionnaires to the pupils and fill them in. I have used graphs to illustrate the results. With the questionnare research I found out that the pupils are prepared and mainly able to be integrated. However, in conditions which have to be provided to the pupils by specific school. The long process is still needed to get perfect integration and living together of handicapped and healthy pupils in the same school.
Keywords:
dotazník; integrace; vzdělávání