Název:
Využití zoorehabilitace se psem při výuce dětí s poruchami psychického vývoje
Překlad názvu:
The effect of the dog-asissted activity in children disorders of psychological development during education
Autoři:
Schwarzová, Kristýna ; Chaloupková, Helena (vedoucí práce) ; Katerina, Katerina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce bylo zjistit, zda přítomnost psa a cílená práce dítěte se psem pomůže dětem zlepšit soustředěnost na výuku a výsledky. Z převážné většiny vědeckých studií vyplývá, že terapie se psem jsou pro děti velikým přínosem, nicméně tato problematika je na svém začátku zkoumání a literatura zabývající se tímto tématem je stále poměrně omezená.
Práce se zabývá interakcemi mezi dítětem a psem a to především dětí s hyperkinetickým syndromem a poruchou pozornosti (ADHD), se specifickými poruchami učení (SPU) a poruchami autistického spektra (PAS). Obecně se uvádí, že zoorehabilitace se psem pomáhá dětem s ADHD procvičovat jemnou motoriku, pozornost, snižuje agresivitu a pomáhá při vadě řeči, ale není jasné, jaký je vliv na další typy poruch. Tato práce se nejprve věnuje zpracování závěrů dosavadních studií v této oblasti, které vesměs potvrzují pozitivní vliv zapojení psa do terapie u všech sledovaných poruch. Druhá část práce je věnována experimentálnímu ověření hypotézy pozitivního vlivu přítomnosti psa a cílené práce 8 dětí ve věku 7-9 let ze speciální školy na koncentraci a chování ve třídě. Čtyři z dětí měly diagnostikovánu poruchu ADHD, dvě SPU a dvě poruchu autistického spektra. Experiment byl s dětmi prováděn 2x týdně a spočíval v pozorování koncentrace dětí na daný úkol, zklidnění, pozornosti při plnění úkolů a snížení negativních fyzických kontaktů mezi pozorovanými subjekty. Sběr dat probíhal při běžné výuce, přičemž jedenkrát v týdnu této výuce předcházela zoorehabilitace se psem a podruhé pro kontrolu zjištěných pozorování nikoli. Závěry pozorování ukazují posílení pozitivního vlivu výuky na sledované dovednosti dětí, čímž se potvrzuje stanovená hypotéza. Děti dosahovaly progresivnějších úspěchů za přítomnosti psa než bez něj, což dokládá jeho pozitivní vliv, nicméně je třeba pokračovat ve výzkumu na větším počtu účastníků a i v jiných věkových kategoriích.
The goal of the thesis was to find out if dog´s presence and the targeted work of a child with a dog helps improve children´s attention to teaching and their results. The majority of academic literature shows that dog assisted therapy constitutes a clear benefit for children. However, the research on this topic is still in its infancy and the literature is still relatively limited.
The thesis deals with the interactions of a child and a dog, especially in the case of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), specific learning disorders (SPU), and autistic spectrum disorders (PAS). The general conclusion of the existing literature is that animal assisted therapy with the dog helps children with ADHD improve their fine motor skills, increases their attention, decreases aggressiveness, and helps to improve speech disorders. But it is not clear what the impact on other types of disorders is. This thesis first focuses on reviewing the existing literature and its main results that mostly confirm the positive influence of involving the dog in therapy by all observed disorders. The second part of the thesis deals with experimental verification of the hypothesis of a positive influence the dog´s presence and the targeted work of 8 children in the age of 7-9 years from a special school has on attention and behavior in the classroom. Four of the children were diagnosed with ADHD, two with SPU, and two with an autistic spectrum disorder. The experiment was carried out two times a week, and focused on observing the extent of children´s concentration on the given task, calming down, attention while solving the assignments, and reduction of negative physical contacts among observed subjects. The data collection took place during regular classes. Once in a week, the class was preceded by the animal assisted therapy with the dog, which formed the treatment group. The second session in the week was not preceded by any therapy to establish the control group for the experiment. The results verify our hypothesis by revealing the strengthening of the positive influence of teaching on the observed skills of the children. The positive influence of the dog is supported by the fact that the children achieved more success in its presence. However, further research on larger samples and children from other age categories is needed.
Klíčová slova:
ADHD; Pes; Poruchy autistického spektra; Poruchy chování; Zoorehabilitace