Název:
Oligopolní konkurence na vybraném segmentu trhu
Překlad názvu:
Oligopolistic Competition in Selected Market Segment
Autoři:
Daněk, Lukáš ; Svoboda, Roman (vedoucí práce) ; Severová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Trh telekomunikačních služeb je v současném Česku i celosvětově jedním z rozhodujících ale také nejvýnosnějších odvětví globalizovaných ekonomik. Na trhu mobilní komunikace v České republice nyní působí mnoho subjektů, jeho vývoj však určují pouze tři síťoví operátoři a regulátor trhu, Český telekomunikační úřad. Hlavními poskytovateli mobilních telefonních služeb v ČR jsou společnosti TMobile, O2 a Vodafone (94 % trhu v ČR). Méně významné místo na trhu obsazují virtuální operátoři, jejichž tržní síla je však poměrně malá a nedokáží se proto výrazně prosadit v podmínkách oligopolní konkurence na domácím trhu. Uvedené skutečnosti tak odpovídají modelu oligopolního trhu s dominantní formou a konkurenčním okrajem, který je v ČR tvořen dvěma silnějšími firmami a početnou skupinou virtuálních operátorů, kteří však tvoří pouze 6 % trhu. Uvedená (oligopolní) struktura trhu mobilní komunikace trhu v ČR se proto jeví jako dlouhodobě stabilní; v pozici dominantní firmy však může eventuálně dojít časem k vystřídání vedoucí firmy TMobile firmou O2.Telecom market in the current Czech Republic is one of the worlds decisive but also the most profitable sectors of globalized economies. The mobile communications market in the Czech Republic now hosts many operators, however its development determine only three network operators and one market regulator, the Czech Telecommunication Office. Major providers of mobile telephone services in the Czech Republic are TMobile, O2 and Vodafone (94% market share in the Czech Republic). Less important place in the market occupy virtual operators whose market power is relatively small and they are unable to be considerably ahead in terms of oligopolistic competition on the domestic market. Those matters correspond to the model of an oligopolistic market with dominant firm and competitive fringe. In the Czech Republic this competitive fringe consists of two powerful companies and a large group of virtual operators, who, however, make up only 6% of the market. Said (oligopolistic) structure of the mobile communications market in the Czech market thus appears to be stable over time; the position of dominant firm TMobile may possibly be replaced by O2 in the long term.
Klíčová slova:
firma; Herfindahl Hirschmanův Index; mobilní síťový operátor; nedokonalá konkurence; O2; oligopol s dominantní firmou; TMobile; trh; tržní mechanismus; virtuální operátor; Vodafone