Original title:
Zpracování obrazu pro golfový simulátor
Translated title:
Image Processing for Golf Simulator
Authors:
Heřman, Zdeněk ; Herout, Adam (referee) ; Španěl, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce popisuje návrh a praktickou realizaci golfového simulátoru. Zahrnuje specifikaci hardwaru, který je pro takový simulátor nezbytností a implementaci detekce odpalu a letu míče. Simulátor musí splňovat několik podmínek, které byly stanoveny na počátku návrhu.Mezi nejdůležitější podmínky patří nízká pořizovací cena, a proto je simulátor postaven na běžně dostupných USB kamerách Playstation Eye 3. Hlavním cílem bylo vytvořit uživatelsky přívětivý simulátor, který bude vhodný jak pro venkovní, tak pro vnitřní prostředí. Výsledné řešení bylo porovnáno se simulátorem Full Swing. Díky snímání míčku již od počátku jeho letu byla přesnost našeho simulátoru při patování a krátké hře mnohem vyšší. Přesnosti při patování se pohybovaly: u rychlosti míče +/- 0,2 m/s, vzletového úhlu +/- 1 stupeň a letového úhlu +/- 0,8 stupňů.
This thesis describes design and practical realization of a golf simulator. It includes specifications of the hardware, that is a necessity for such simulator, and implementation of the detection of a golf swing and ball flight. The simulator has to fulfill several conditions that were stated at the beginning of the draft. One of the most important conditions was low purchase price, and therefore the simulator is based on common USB cameras Playstation Eye 3. The main goal was to create a user friendly simulator, that will be appropriate both for indoor and outdoor conditions. The final solution was compared with Full Swing simulator. The accuracy of our simulator was far better than the compared one at short game and putting through the use of scanning the ball right after the start of its flight. Accuracy at putting ranged: speed of the ball +/- 0.2 m/s, launch angle +/- 1 degree and flight angle +/- 0.8 degrees.
Keywords:
C++; cameras Playstation Eye 3; detection of ball flight; detection swing; golf simulator; OpenCV; stereo calibration; triangulation; C++; detekce letu míče; detekce odpalu; golfový simulátor; kamery Playstation Eye 3; OpenCV; stereokalibrace; triangulace
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/61968