Original title:
Nahodilost v hudbě. Přehled současných možností
Translated title:
Randomness in music: an overview of the current possibilities
Authors:
Dos Santos Agostinho Filho, Gilberto ; MRKVIČKA, Luboš (advisor) ; RATAJ, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Nahodilost se stala nedílnou součástí technické palety současného skladatele. Existuje nepřeberné množství různých metod, jak v hudbě uplatnit nahodilost, od triviálního vrhu kostek až po komplexní stochastický systém: výsledky prostého hodu mincemi můžeme převést pomocí binárního systému (např. nota/ticho), různé hudební parametry či dokonce forma mohou být regulovány pomocí pravděpodobnostních distribucí, Markovovy řetězce mohou určovat celkový vývoj kompozice atd. Za účelem zdůraznění důležitosti těchto technik se tato práce nejprve zabývá historickým ohlédnutím za dějinami nahodilosti v hudbě 20. století, obohacenými náležitými hudebními ukázkami. Zmíněné techniky jsou následně probrány v kontextu současnosti se zaměřením na jejich relevanci v hudbě 21. století, ať už se jedná o hudbu akustickou či elektroakustickou nebo vytvářenou s či bez pomoci počítače.Randomness has become an integral part of the contemporary composer's technical pallet. From trivial dice rolls to complex stochastic systems, there is an enormous amount of different methods that can be used in order to apply randomness in music: the results of simple coin tosses can be translated into any sort of binary data (e.g. note/silence), probability distributions may be use to control musical parameters or even musical form, Markov chains can be used to generate the path which a composition will take, etc. To emphasize the importance of these indeterminate techniques, this work will first take a historical look on randomness in the 20th century music, puncuated by relevant musical examples. These techniques are then discussed from a contemporary point of view, focusing on their relevance for the music today, dealing both with acoustic and electroacoustic music, generated with or without the aid of computers.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9312