Original title:
Testování sportovního automobilového odpružení
Translated title:
Testing of automotive sport suspension
Authors:
Čípek, Pavel ; Růžička, Bronislav (referee) ; Strecker, Zbyněk (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá testováním sportovního automobilového odpružení, resp. testováním rychlého magnetoreologického tlumiče v semiaktivním závěsu odpovídajícímu čtvrtinovému modelu automobilu. Použitý rychlý magnetoreologický tlumič má časovou odezvu na řídící signál 2 ms. Pokud je časová odezva magnetoreologického tlumiče dostatečně krátká (řádově jednotky ms) lze teoreticky (na základě v minulosti provedených simulací) dosáhnout zlepšení jízdní bezpečnosti (lepší stabilita přítlačné síly kola na vozovku), resp. komfortu (snížení vibrací). Tato práce se snaží toto tvrzení reálným experimentem dokázat, což se řadou experimentů podařilo.
The diploma thesis deals with testing of sports car suspension. The aim is the testing of fast magnetorheological damper in semiactive suspension that corresponds to quarter car model. The fast magnetorheological damper has a response time 2 ms. If the response time is short enough (order of units miliseconds) it is possible (based on earlier simulations) to achieve improvement of driving safety (better stability of force of tyre on roadway) and comfort (reduction of vibrations). The thesis proves this statement with series of experiments.
Keywords:
MR damper; MR fluid; semiactive control; time response; MR kapalina; MR tlumič; semiaktivní řízení; časová odezva
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/59695