Original title:
Neužitečné věci
Translated title:
Useless Things
Authors:
Maloušková, Drahomíra ; Jeřábková, Edith (referee) ; Artamonov, Vasil (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Neužitečné věci. V malbě zátiší se dlouhodobě zabývám nejrůznějšími, více či méně trashovými předměty, přičemž čerpám ze zkušenosti se svým otcem, který trpí obsesivní kompulsivní poruchou hromadění věcí. Často se také obracím k objektům samotným. Můj zájem zároveň úzce souvisí s tím, jak je s pojmy předmět, objek a artefakt zacházeno v umění. Od tradice nápodoby skutečnosti, přes rady-made, po otázku technické reprodukovatelnosti či virtuální reality věcí. Jako ustřední motiv jsem vybrala část karoserie Tatry 613, která v sobě nese veškerou výpověď o ,,bezvýchodně neužitečné " situaci, ve které se nachází. Zároveň je to objekt monumentální a vizuálně velice estetický. Přece je však mým záměrem nespokojit se s principem redy-made. Otázku o uměleckém díle, jako zprostředkovateli umění a jeho zdánlivě neužitečném produkování a reprodukování se, se chci pokusit rozvířít dalším takovým sporným aktem. Proto vytvářím tomuto objektu kartonovou kopii 1:1, klasickými modelářskými postupy, čímž bude zmnožená nejen estetická stránka věci, ale i samotná neužitečná situace. Narozdíl od kovové karoserie, ta papírová zcela ztrácí potenciál být někdy znovu použitelnou. A copak teprve znamená taková neužitečnost ve chvíli, kdy na tyto objekty začneme pohlížet, jako na umění.
Useless things. I normally use trash things like pattern in painting still life. My father suffers from obsessive compulsive disorder – accumulation of things. In addition to painting, I also work with objects themselves. My interest also closely related to how the concepts of the subject, object and artifact are appliing in contemporary art. There are the tradition of imitation fact, principle of ready-made, the issue of technical reproducibility and virtual reality of things in history of art. As a central theme of my thesis, I selected the part of bodywork Tatra 613, which carries all the testimony about ,,useless and hopeless "situation in which it is located. It is also an object monumental and visually very aesthetic. Yet it is not my intention to settle for the principle of redy-made. Asked about artwork as intermediaries art and its seemingly useless producing and reproducing, I want to try to create another such usless situation. That's why I make a cardboard copy (1: 1) of this object. I also make video with motive 3D copy of the same object. I like to create some voltage between that useless object and valuable art practice. I think, it does not just mean such futility when these objects will be viewed as an art.
Keywords:
3D model; abandoned things; accumulation of things; artifact; body Tatra 613; car wrecks; cardboard copy; imitation; installation in the gallery Off Format; object and contemporary art; ready-made; reproducibility; subject and object; uselessness; virtual space; 3D model; artefakt; hromadění věcí; instalace v galerii Offormat; karoserie Tatry 613; kartonová kopie; neužitečnost; nápodoba; objekt a současné umění; ojekt; opuštěné věci; předmět; ready-made; reprodukovatelnost; virtualní prostor; vraky aut
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/58300