Original title:
Struktura osobnosti učitelek: srovnávání se ženami jiných profesí
Translated title:
Teacher personality structure: a comparsion with women from other occupations
Authors:
Hřebíčková, Martina ; Řehulková, Oliva Document type: Papers Conference/Event: Učitelé a zdraví/4./, Brno (CZ), 2001-09-20 / 2001-09-21
Year:
2002
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V příspěvku jsou srovnávány osobnostní vlastnosti žen čtyř různých profesí (učitelek, badatelek, hereček a podnikatelek). Struktura vlasností osobnosti byla zjišťována pomocí NEO pětifaktorového osobnostního inventáře obsahujícího pět relativně nezávislých dimenzí osobnosti (Neuroticismus, Extraverzi, Otevřenost vůči zkušenosti, Přívětivost, Svědomitost). Přepokládali jsme, že míra jednotlivých vlastností osobnosti se bude u žen těchto profesí odlišovat. Bylo zjištěno, že podnikatelky skórují statisticky výzmaně níže na škále zjišťující Neuroticismus a výše na škále zjišťující Extraverzi. Učitelky se posuzují jako extravertovanější ve srovnání s badatelkami. Na škále zjišťující otevřenost vůči zkušenostem učitelky dosahují statisticky významně nižšího skóru ve srovnání s herečkami a badatelkami. Mezi zkoumanými ženami nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly v míře Přívětivosti. Učitelky se posuzují statisticky významně častěji jako méně svědomité ve srovnání s podikatelkami.Our purpose in the present study is to compare personality structure of women from four occupational groups (teachers, research workers, actresses and business women). Personality structure was measured using the NEO Five-Factor Inventory based on five-factor model of personality. Five-factor model illustrates that personality consists of five relatively independent dimensions (Neuroticism,Extraversion, Openness to Experience, Agreeableness and Conscientiousness), which provide a meaningful taxonomy for studying individual differences. We supposed that personality structure of women from various occupational groups would differ. We found following statistically significant differences between women. Businesswomen scored significantly lower on Neuroticism and higher on Extraversion in comparsion with research workers, actresses, and teachers. Teachers scored significantly higher on Extraversion in comparsion with research workers. Teachers scored significantly lower on Openness to experience in comparsion with actreses and research workers. No significant differences on Agreeableness were found between groups of women. Businesswomen scored significantly higher on Conscientiousness in comparsion with teachers.
Keywords:
five factor model; Personality structure; women Project no.: CEZ:AV0Z7025918 (CEP), GA406/01/1507 (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Učitelé a zdraví 4
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0055752