Original title:
Zobrazení stínů z všesměrových světelných zdrojů
Translated title:
Shadow Rendering from Omnidirectional Light Sources
Authors:
Mikulica, Tomáš ; Kobrtek, Jozef (referee) ; Navrátil, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce pojednává o možnostech zobrazení stínů z všesměrových světelných zdrojů za použití knihovny OpenGL. Zejména se zaměřuje na algoritmy Cube map shadow mapping a Dual paraboloid shadow mapping. Dále jsou v práci obsaženy výsledky srovnání implementací těchto algoritmů z hlediska časové náročnosti vytvoření stínové mapy a také z hlediska vizuální kvality stínů.
This work discusses the possibilities for shadow rendering from omnidirectional light sources using OpenGL library. In this work the Cube map shadow mapping and the Dual paraboloid shadow mapping algorithms are described. Further more, this work contains the results of a comparison of these two methods in a way of time required for shadow map creation and a comparison of visual quality of resulting shadows.
Keywords:
cube map; dual paraboloid projection; GLSL; omnidirectional lighting sources; OpenGL; Shadow Mapping; Shadows; Cube mapa; GLSL; OpenGL; parabolická projekce; Shadow Mapping; Stíny; všesměrové světelné zdroje
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/55056