Original title:
Simulace davu metodou BOIDS
Translated title:
BOIDS Method for Swarm Simulation
Authors:
Burda, Radek ; Král, Jiří (referee) ; Zbořil, František (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Práce popisuje metodu simulace shlukování C.Reynoldse -- BOIDS -- a použije ji jako základní model pro simulaci davu. Popisuje metody vyhýbání se překážkám a jak rozsuzovat síly (pravidla shlukování, vyhýbání se překážkám a plnění cílů) v modelu BOIDS tak, aby vzájemně nekolidovaly. Mimo popis metody BOIDS zde najdete taky několik dalších přístupů, které se svými modely pokouší simulovat dav, jejich výhody a nevýhody. V závěrečné části práce je zmíněno vytvoření grafického prostředí pro simulaci pohybu boidů v nástroji Blender pro vytvoření výsledné 3D aplikace.
This work primarily deals with C.Reynolds's model of flocking -BOIDS - and uses the model as a basis for creating a swarm simulation. It discusses methods for obstacle avoidance and principle of forces arbitration (flocking rules, obstacle avoidance and goal satisfying) to properly avoid conflicting of behaviours. Furhermore some of other approaches to flocking simulation are mentioned while their pros and cons are taken up. Last but not least proceeding of creating a graphic environment in Blender for demonstrating boids behavior in the final 3D application is described.
Keywords:
Blender; Boids; distributed behavioral model; flocking; JMonkey platform; multiagent systems; obstacle avoidance; Swarm simulation; XSteam.; Blender; Boids; distribuovaný model chování; JMonkey; multiagentní systémy; shlukování; Simulace davu; vyhýbání se překážkám; XSteam.
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/55008