Original title:
Lokalizace objektů v prostoru
Translated title:
Object Localisation in 3D Space
Authors:
Šolony, Marek ; Španěl, Michal (referee) ; Hradiš, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V mnoha oblastech výzkumu se z důvodu relativní finanční nenáročnosti stále více využívají systémy virtuální reality (VR). Tyto systémy umožňují zobrazovat data a zkoumat virtuální světy. Složitější situace nastává tehdy, pokud chce uživatel interagovat se systémem, manipulovat s objekty ve scéně. V této práci navrhujeme optický kamerový systém pro systém VR, který umožňuje snímat pohyb uživatele a tím zprostředkovat interakci se systémem VR. Zároveň práce popisuje možnost jeho jednodušší kalibrace pomocí korespondujících obrazů 3D bodů.
Virtual reality systems are nowadays common part of many research institutes due to its low cost and effective visualization of data. They mostly allow visualization and exploration of virtual worlds, but many lack user interaction. In this paper we suggest multi-camera optical system, which allows effective user interaction, thereby increasing immersion of virtual system. This paper describes the calibration process of multiple cameras using point correspondences.
Keywords:
calibration; camera parameters.; epipolar geometry; extrinsic; fundamental matrix; interaction; intrinsic; multi-camera calibration; projective depths; Virtual reality system; epipolární geometrie; fundamentální matice; interakce; kalibrace; kalibrace více kamer; parametre kamery.; projekční hloubky; Systém virtualní reality; venkovní; vnitřní
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/53769