Original title:
Vliv polohy těžiště vozidla na jeho postřetový pohyb
Translated title:
Impact of CG on Post Crash Vehicle Movement
Authors:
Kunovský, Martin ; Bradáč, Albert (referee) ; Semela, Marek (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá analýzou vlivu změny polohy těžiště vozidla na jeho postřetový pohyb. V rešeršní části jsou popsány základní metody běžně používané k nalezení příčné, podélné a výškové polohy těžiště, nebo vliv polohy těžiště vozidla na jeho stabilitu a jízdní vlastnosti. Dále se práce zabývá základním rozdělením silničních nehod a stručně popisuje metody používané k jejich analýze. V práci jsou vytyčeny problematické manévry a situace vyskytující se v každodenní silniční dopravě. Vybrané situace byly nasimulovány v programech Virtual CRASH a PC Crash. V těchto programech byl sledován vliv podélné a výškové polohy těžiště na postřetové chování vozidla. Získané výsledky byly v poslední kapitole vyhodnoceny.
This diploma thesis analyses the influence of the change to the vehicle’s center of gravity on its after-impact movement. The theoretical part of the thesis describes the basic methods which are used in investigation of the transverse, lengthwise and height position of center of gravity or the influence of center of gravity’s vehicle position to its stability and handling. Next part of the thesis deals with basic division of the road accidents and briefly describes the methods used in its analysis. Problematic maneuvers and everyday road traffic situations are stated in this thesis. Chosen situations were simulated in Virtual CRASH and PC crash programmes. Influence of the transverse, lengthwise and height position of center of gravity was investigated in these programmes with regards to the after-impact behaviour of vehicle. The obtained results were evaluated in the final chapter.
Keywords:
After-impact movement.; PC Crash; Vehicle center of Gravity; Virtual CRASH; PC Crash; Postřetový pohyb.; Těžiště vozidla; Virtual CRASH
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/2954