Název:
Analýza spoje křídlo-trup letounu L 410 NG z hlediska filozofie konstrukce s přípustným poškozením
Překlad názvu:
Damage tolerance analysis of wing to fuselage joint of L 410 NG airplane
Autoři:
Duchoň, Peter ; Mališ, Michal (oponent) ; Augustin, Petr (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [slo][eng]
Diplomová práca sa zaoberá analýzou spoja krídlo-trup letúna L 410 NG z hľadiska požiadaviek na konštrukcie s prípustným poškodením. Práca obsahuje stanovenie distribúcie zaťaženia na jednotlivé závesy spoja krídlo-trup, analýzu zvyškovej pevnosti a zvyškovej únavovej životnosti najzaťaženejších ôk závesov, výpočet rastových kriviek únavových trhlín v telesách závesov a návrh programu prehliadok. Predkladaná analýza bola prevedená s využitím MKP modelu krídla a strednej časti trupu a programu AFGROW.
Master's thesis deals with the damage tolerance analysis of wing-to-fuselage joint of L 410 NG airplane. Thesis includes determination of the load distribution to the individual attachments of wing-to-fuselage joint, residual strength analysis and residual fatigue life analysis of the most loaded attachment lugs, calculation of fatigue crack growth curves in the attachment solids and inspection program proposal. This analysis was performed using FE model of the wing and central part of the fuselage and AFGROW software.
Klíčová slova:
attachment; crack growth analysis; Fatigue and damage tolerance analysis; fatigue life calculation; hinge; inspection program; lug; residual fatigue life analysis; residual strength analysis; wing-to-fuselage joint
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/34342