Original title:
Analýza spoje křídlo-trup letounu L 410 NG z hlediska filozofie konstrukce s přípustným poškozením
Translated title:
Damage tolerance analysis of wing to fuselage joint of L 410 NG airplane
Authors:
Duchoň, Peter ; Mališ, Michal (referee) ; Augustin, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
slo Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[slo][eng]
Diplomová práca sa zaoberá analýzou spoja krídlo-trup letúna L 410 NG z hľadiska požiadaviek na konštrukcie s prípustným poškodením. Práca obsahuje stanovenie distribúcie zaťaženia na jednotlivé závesy spoja krídlo-trup, analýzu zvyškovej pevnosti a zvyškovej únavovej životnosti najzaťaženejších ôk závesov, výpočet rastových kriviek únavových trhlín v telesách závesov a návrh programu prehliadok. Predkladaná analýza bola prevedená s využitím MKP modelu krídla a strednej časti trupu a programu AFGROW.
Master's thesis deals with the damage tolerance analysis of wing-to-fuselage joint of L 410 NG airplane. Thesis includes determination of the load distribution to the individual attachments of wing-to-fuselage joint, residual strength analysis and residual fatigue life analysis of the most loaded attachment lugs, calculation of fatigue crack growth curves in the attachment solids and inspection program proposal. This analysis was performed using FE model of the wing and central part of the fuselage and AFGROW software.
Keywords:
attachment; crack growth analysis; Fatigue and damage tolerance analysis; fatigue life calculation; hinge; inspection program; lug; residual fatigue life analysis; residual strength analysis; wing-to-fuselage joint
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/34342