Original title:
Modelování výfukového sběrného potrubí přeplňovaného motoru
Translated title:
Modeling of Exhaust Manifold for Turbocharged Engine
Authors:
Fanta, Tomáš ; Beran, Martin (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce popisuje různá konstrukční řešení sběrného výfukového potrubí a tvorbu parametrického modelu výfukových svodů přeplňovaného motoru 1,4 TSI. Dále studie zkoumá konstrukční materiály svodů a základní termodynamické a hydrodynamické děje v nich probíhající. Následně v programu Solidworks byly vytvořeny dva parametrické modely. První byl vymodelován podle již existujícího sběrného výfukového potrubí motoru 1,4 TSI a jednalo se o symetrický model (kolektor v ose). Pro druhý model byl kolektor posunut v horizontální ose, a proto se jedná o asymetrický model. Modely byly vyhodnoceny z hlediska jejich složitosti konstrukčního řešení a nároků na výrobu. Nakonec byly zkoumány i možné CFD analýzy pro další vyhodnocování modelů.
This work describes different structural designs of the exhaust manifold and creation of parametric models of exhaust downpipes of supercharged engine 1,4 TSI. Next, the study deals with exhaust manifold’s materials and with present basic principles of thermodynamic and hydrodynamic. Then two parametric models were modelled in Solidworks software. First model was made according to existing exhaust manifold of engine 1,4 TSI. It was symmetrical model (collector in the axis). For second parametric model the collector was moved in horizontal direction, so this model is asymmetrical. Both models were evaluated considering their complexity of structural design and their manufacturing claims. Finally the possibility of CFD analysis for evaluation of parametric models was studied.
Keywords:
CFD analysis; Creo 2.0; Exhaust manifolds; exhaust system; length medians; normalized knee of exhaust manifolds; optimization of exhaust manifolds’ model; parametric model; SolidWorks; the 1.4 TSI engine; 4 TSI; CFD analýzy; Creo 2.0; délky střednic; motor 1; normalizovaná kolena; optimalizace modelu; parametrický model; SolidWorks; Výfukové svody; výfukový systém
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/39787