Original title:
Ideální oběhy přeplňovaných spalovacích motorů
Translated title:
Ideal cycle turbocharged internal combustion engines
Authors:
Hrubý, Jakub ; Jedelský, Jan (referee) ; Štětina, Josef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem práce je popis různých druhů přeplňování jako jedné z nejdostupnějších metod zvyšování výkonu a účinnosti spotřeby paliva atmosférických motorů současnosti. Hlavním aspektem je termodynamická stránka daného tématu, konkrétně porovnaní termických účinností různých cyklů. Po krátkém nahlédnutí do historie jsou zodpovězeny hlavní důvody, proč je přeplňování tolik důležité. Nechybí ani základní přehled a popis principu funkce nových technologií v této oblasti, shrnutí jejich výhod a nevýhod. Důraz je kladen na aktuálnost a grafickou interpretaci. Práce řeší otázku přeplňování jak vznětových, tak i zážehových motorů automobilového průmyslu a nabízí směr, jimiž by se mohl vývoj těchto agregátů odvíjet.
The aim of this thesis is description of various charging methods as a one of the most attainable form of ramping up the power and fuel consumption efficiency of naturally aspirated engines nowadays. Main aspect is thermodynamic part of the whole problem, especially the comparison of thermal efficiencies between different cycles. After a short history brief, main reasons why is charging so important are answered. General description, work principles, advantages and disadvantages of new technologies are also included. Emphasis is aimed at topicality and graphic interpretation. Thesis is dealing with charging diesel engines, but also petrol engines in automotive industry and offering a possible way of future development.
Keywords:
charging; Ideal combustion cycles; supercharging; thermal efficiency; turbocharging; Ideální spalovací cykly; mechanické dmýchaní; přeplňování; termická účinnost; turbo dmýchání
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15523