Original title:
Didaktická analýza učiva o zásobách ve výuce účetnictví se zaměřením na požadavky trhu práce
Translated title:
Didactic analysis of subject matter about supplies in teaching accounting with the focun on the labor market
Authors:
Mikulecká, Barbora ; Berková, Kateřina (advisor) ; Fišerová, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá didaktickou analýzou učiva o nakupovaných zásobách (materiálu a zboží) v prvním koncentrickém celku. Důraz je kladen především na propojení výuky účetnictví na obchodních akademiích s účetní praxí. Bakalářská práce je rozdělena na dvě větší části, a to na teoretickou a na praktickou část. Teoretická část je zaměřena na absolventy ekonomických oborů, na jejich situaci na trhu práci a na požadavky zaměstnavatelů, které by měli absolventi ekonomických oborů splnit. Cílem praktické části je rozbor učiva a to jak z účetnictví, tak z ekonomiky. Rozebrané učivo by žáci měli mít osvojeno před tím, než budou uvedeni do problematiky zásob nakupovaných. Praktická část je ukončena vlastním zpracováním klasické formy případové studie, která je zaměřena především na opakování, ale rovněž na upevnění dosavadních znalostí učiva o materiálu a zboží s důrazem na dokladovost a propojení vztahů s účetní praxí.The bachelor´s thesis deals with a didactic analysis focused on the subject matter of purchased inventories (material and goods) in the first concentric unit. The emphasis is put mostly on linking the teaching of accounting at business academies together with accounting practice. The thesis itself is divided into two parts, i.e. a theoretical part and a practical one. The theory is devoted to graduates of economy sciences, describing their situation in labour market and employers´ requirements which graduates should meet. The practical part is aimed at the analysis of the subject matter, both accounting and economy. Students should manage the subject matter even before they meet the problematic of purchased inventories. Finally, there is a classic form of a case study which is focused on repetition and consolidation of so far learnt knowledge about material and goods with an emphasis on work with invoices and interconnection with accounting practice.
Keywords:
classic form of case study; didactic analysis; goods; material; purchased inventories; didaktická analýza; klasická forma případové studie; materiál; zboží; zásoby nakupované
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/51444