Original title:
Výchova k podnikavosti žáků SOŠ
Translated title:
Entrepreneurship education at secondary vocational schools
Authors:
Homolová, Kateřina ; Krpálková Krelová, Katarína (advisor) ; Langer, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na výchovu k podnikavosti. První část obsahuje teoretická východiska dané problematiky. Je věnována definování základních pojmů, je zde vysvětlen význam podnikatelské výchovy a popsány subjekty, které se zabývají jejím rozvojem. Dále se tato část zabývá také aktuálními projekty rozvoje podnikavosti, které v současné době probíhají a to nejen v České republice, ale i v rámci Evropské unie a rovněž v rámci celosvětových organizací. Cílem empirické části je analyzovat konkrétní školní vzdělávací program a zhodnotit nakolik je v něm zahrnuta problematika podnikavosti a podnikání jako takového, zjistit postoje žáků k podnikání a ověřit jejich znalosti a podnikatelské dovednosti. Pro tento účel byl podle vzdělávacího programu sestaven didaktický test, který prokázal nedostatečnou úroveň znalostí o podnikání. Cílem této části práce je proto také navrhnutí doporučení na zlepšení výchovně vzdělávacího procesu, která by vedla žáky k většímu zájmu o podnikání, větší samostatnosti, vlastní aktivitě a kreativitě.This diploma thesis is focused on an enterprise education. There are theoretical outcomes of the particular issue included in the first part of the thesis. This part deals with a basic terminology definition as well as with an explanation of the meaning of an enterprise education and subjects that deal with its development. The first part of the thesis also deals with current enterprise education projects that are being in progress not only in the Czech Republic but also all over the European Union and international organizations. The goal of the empirical part is to analyze a particular educational program and to evaluate up to which level an enterprise issue in general is included. Another aim is to get to know the students attitude towards the enterprise and to check their knowledge about the business skill. For this purpose a didactic test had been created according to an educational program. This test has proven that the business knowledge level is not satisfying. Therefore, the aim of this part is also to design a recommendation of possible modification to improve the educational process that would lead students to a bigger interest in the issue of business, to be more independent, active and creative.
Keywords:
business; business education; business skill; development of enterprise it Czech Republic and European Union; didactic test; enterpreneurship; enterprise; key competences; secondary vocational school; didaktický test; klíčové kompetence; podnikatelská výchova; podnikatelské dovednosti; podnikatelství; podnikavost; podnikání; rozvoj podnikavosti v ČR a v EU; střední odborné učiliště
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/51069