Original title:
M-commerce a její využití v ubytovacích službách
Translated title:
M-commerce and its impact on acommodation services
Authors:
Havelková, Barbora ; Vaško, Martin (advisor) ; Valentová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem práce je popsat vývoj a rozšíření fenoménu známého jako M-commerce a kriticky zhodnotit jeho dopad na trh ubytovacích služeb. Úvodní kapitoly jsou věnovány zařazení problematiky do kontextu vývoje komerčního internetu a E-commerce, na které navazuje rozebrání odvětví M-commerce ze dvou pohledů, business a technologického. Z těchto dvou pohledů je rozebrán segment M-turismu, využití mobilních aplikací v ubytovacích službách. Po analýze vlivu mobilních technologií na nákupní proces v cestovním ruchu následuje průzkum trendů a konkrétního využití aplikací. V závěrečných kapitolách je srovnáno využití mobilních technologií v jednotlivých business modelech a prozkoumán jejich disruptivní vliv na odvětví ubytovacích služeb.The main goal of the bachelor thesis is to describe the developement and expansion of a phenomenon known as M-commerce and criticaly analyze its impact on accommodation services. The purpose of the introduction chapters is to put the topic in context with developement of comercial internet and E-commerce, followed by description of the branche M-commerce from two points of view, business and technological. From those points is investigated the segment of M-tourism, the usage of mobile applications in accommodation services. After the analysis of impact of mobile technologies on purchasing process in tourism follows examination of trends and specific usage of applications. In the final chapters, the usage of mobile technologies in three business models is compared and their disruptive potential to acommodation industry is investigated.
Keywords:
accommodation services; business models; disruption of mobile technologies; mobile applications; business modely; disrupce mobilních technologií; mobilní aplikace; ubytovací služby
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/49811