Original title:
Autorita jako výchovný princip, prostředek a cíl na základních školách a obchodních akademiích
Translated title:
Authority as an educational principle, instument, and objectives at elementary schools and business academies
Authors:
Aldorfová, Barbora ; Dvořáček, Jiří (advisor) ; Krpálková Krelová, Katarína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V této diplomové práci se zabývám problematikou autority učitele a jejího využití jako výchovného principu, prostředku a cíle v práci učitele. V teoretické části jsem zpracovala informace o autoritě, osobnosti učitele a dalších faktorech ovlivňujících práci učitele a budování jeho autority. V praktické části jsem shrnula výsledky svého výzkumu, který jsem prováděla na obchodních akademiích a základních školách mezi učiteli. Výsledky tohoto výzkumu jsem zobecnila a komplexněji zpracovala v části shrnutí.This thesis addresses the problem of teacher s authority and its use as an educational principle, instrument, and objectives in the teacher s work. In the theoretical part, I processed information about the authority, teacher s personality, and other factors which affect the work of teachers and the building up of their authority. In the practical part, I summarized the results of my research, the research I carried out at business academies and elementary schools. I asked the teachers for their opinion on the authority. The result of this research, I have generalized and processed the results of this research in the summary.
Keywords:
authority; discipline; education; teacher s personality; teaching styles; temperament; autorita; kázeň; osobnost učitele; styly výuky; temperament; výchova
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/50954