Original title:
Komparace česko-amerických a americko-českých kulturních standardů ve studijním prostředí
Translated title:
Comparison of Czech-American and American-Czech cultural standards in study environment
Authors:
Strouhalová, Markéta ; Křečková Kroupová, Zuzana (advisor) ; Zadražilová, Dana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V současnosti se stávají zahraniční výměnné pobyty mezi studenty stále populárnějšími. Díky velmi kvalitnímu vzdělání jsou Spojené státy žádanou destinací, Česká republika zase Američany láká svou atraktivní polohou v srdci Evropy a bohatou historií. Kulturní hodnoty v americké společnosti jsou ale v mnohých ohledech značně odlišné od těch v českém prostředí. Při studijním výjezdu do cizí země tak často dochází ke kulturnímu šoku. Porozumění kulturním rozdílům je tedy nezbytným základem pro úspěšnou vzájemnou interakci s místními jedinci. Hlavním tématem této diplomové práce je koncept kulturních standardů Alexandra Thomase, aplikovaný na vysokoškolské studijní prostředí v České republice a v USA. Cílem bylo identifikovat jak česko-americké kulturní standardy ve studijním prostředí z pohledu českých vysokoškoláků, kteří v USA absolvovali alespoň jeden semestr, tak americko-české z perspektivy studentů z USA. Zjištěné standardy byly poté porovnány s teoretickými východisky kulturních dimenzí Fonse Trompenaarse a Geerta Hofstedeho. Na závěr jsou uvedena doporučení pro studenty obou národností, která by jim měla pomoci se na příjezd do cizího studijního prostředí připravit a eliminovat případný kulturní šok.Nowadays, exchange programs are becoming increasingly popular among students all over the world. Thanks to high-quality education, the United States are much desired destination, the Czech Republic attracts Americans with its great location in the heart of Europe and rich history. Cultural values in American society are however in many respects way different from the ones we share in Czech environment. Therefore cultural shock can appear when a student decides to move to another country in order to study there. Understanding cultural differences is essential for successful interaction with local individuals. The main topic of this thesis is the concept of cultural standards defined by Alexander Thomas, applied on university study environment in the Czech Republic and the USA. The aim was to identify Czech-American cultural standards in the study environment from the perspective of Czech university students who studied in the US at least for one semester and US-Czech cultural standards from the perspective of students from the USA. Identified standards were then compared with theoretical conclusions from research of cultural dimensions done by Fons Trompenaars and Geert Hofstede. At the end, recommendations are written for students of both nationalities, which should help them to integrate into foreign environment and eliminate potential culture shock.
Keywords:
American-Czech cultural standards; Americans; cultural standards; culture; Czech Republic; Czech-American cultural standards; Czechs; study environment; United States; USA; americko-české kulturní standardy; Američané; kultura; kulturní standardy; Spojené státy americké; USA; vysokoškolské studijní prostředí; Česká republika; Češi; česko-americké kulturní standardy
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/50207