Original title:
Veřejná podpora míst ve školkách se vyplatí: analýza výnosů a nákladů
Translated title:
Public financing for pre-school places pays off: a cost and benefit analysis
Authors:
Kalíšková, Klára ; Münich, Daniel ; Pertold, Filip Document type: Research reports
Year:
2016
Language:
cze Series:
Studie IDEA, volume: 3/2016 Abstract:
[cze][eng] Na základě celostátních údajů se zdá, že dlouhodobý nedostatek míst ve veřejných předškolních zařízeních (školky) se v posledních letech díky demografickému poklesu snižuje, a školek bude do budoucna dostatek. Nicméně na úrovni mnoha obcí vysoký převis poptávky nad nabídkou přetrvává a v důsledku vnitřního pohybu obyvatel a demografických změn přetrvávat bude. Naše analýza finančních nákladů a výnosů ukazuje, že nedostatek míst ve školkách v poslední dekádě znamenal pro veřejné rozpočty nezanedbatelnou čistou ztrátu. Dále naše analýza výnosů a nákladů ukazuje, že čistý výnos z jednoho dodatečného místa ve školce pro veřejné rozpočty představuje v průměru 10 tisíc korun ročně. Veřejná podpora školek není pro rozpočty ztrátová ani za velmi konzervativních předpokladů. Čisté výnosy jsou dokonce ještě vyšší, pokud se zohlední i nepřímé a dlouhodobé dopady podpory vzniku míst ve školce.Countrywide statistics suggest that the long-term shortage of places in state preschool institutions (kindergartens) has become gradually less severe over the past few years thanks to population decline, and that in future there will be sufficient places available at pre-schools. Nevertheless at a local level demand is still far outstripping supply in many places, and this is unlikely to change as internal migration and other demographic changes continue. Our analysis of financial costs and benefits reveals that the shortage of places in preschools in the past decade has led to an undeniable net loss for the public budget. Our analysis demonstrates that the net gain to the public budget from every additional place in pre-school is on average 10,000 crowns per year. Public financial support for pre-schools would not result in a loss even under very conservative estimates. On the contrary, the net gains are in fact far higher if the indirect and long-term consequences of supporting further places in pre-schools are taken into account.
Keywords:
cost and benefit analysis; pre-school places; public financing Project no.: StrategieAV21/13 Funding provider: AV ČR