Název:
Badatelsky orientované vyučování (BOV) v primárním přírodovědném vzdělávání s využitím modelového prostředí školních zahrad
Autoři:
VLNATÁ, Eva Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma diplomové práce bylo zvoleno na základě upadajícího zájmu mládeže o přírodní vědy, který se poměrně zvyšuje. Hlavním cílem diplomové práce je aplikace prvků badatelsky orientovaného vyučování (dále jen BOV) do výuky přírodovědných předmětů na 1. stupni základní školy a následné posouzení efektivity této výuky s využitím prostředí školních zahrad. Dalším cílem je srovnání výkonnosti žáků při výuce s prvky badatelsky orientovaného vyučování a žáků při výuce frontální. Literární přehled je zaměřen na postavení tématu diplomové práce v RVP ZV (Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání). Dále se zabývá charakteristikou BOV, jeho podstatou, historií a využitím. Věnuje se také školním zahradám a jejich využití při výuce přírodovědných předmětů. Kapitola Materiál a metodika se zabývá způsobem zpracování informací z odborných publikací, článků a internetových zdrojů k danému tématu. Popisuje témata a respondenty vybrané pro výzkum týkající se diplomové práce. Návrh výuky obsahuje autorčiny vlastní návrhy vyučovacích hodin frontální výuky, návrhy jednotlivých experimentů využitých při BOV a návrhy pracovní listů. Čtvrtá kapitola prezentuje dosažené výsledky výzkumu. Ty prokazují, že výuka s aplikovanými prvky BOV je ve vazbě na prostředí školních zahrad pro žáky velice přínosná. Zvýšila se úroveň jejich vědomostí. Výzkum také ukázal, že výkonnost žáků po výuce s prvky BOV je vyšší než výkonnost žáků po výuce frontální. The topic of this diploma thesis was chosen on the base of the declining interest in natural science among young people, which is relatively increasing. Application of elements of enquiry-based teaching (IBT) to natural science subjects teaching at the elementary level of primary school and subsequent evaluation of teaching effectiveness using school gardens is the main goal of the thesis. Comparison of the performance of pupils taught with the elements of inquiry-based teaching and pupils taught in frontal instruction is another goal. The literature survey focuses on the position of the thesis topic within the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE). It deals with the characteristic of the IBT, its nature, history and application. It also provides school gardens, their utilization in teaching of natural sciences. The chapter Material and Methodology deals with the methodology of processing information from specialized publications, articles and internet sources to the topic. It describes the topics and the respondents chosen for the research related to the thesis. The proposal for teaching contains the author? s own ideas of frontal teaching lessons, proposals of individual experiments used within the IBT and sample worksheets. Chapter three presents the achieved research results. They show that teaching with application of the IBT elements is really beneficial for pupils. The level of their knowledge improved. Nevertheless the research has shown that the pupil performance after teaching with the IBT elements is higher than that of pupils after frontal teaching. Citace: VLNATÁ, Eva. Badatelsky orientované vyučování (BOV) v primárním přírodovědném vzdělávání s využitím modelového prostředí školních zahrad. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/35828