Original title:
Význam a hodnota znalosti v kontextu informatizace socio-ekonomického prostředí
Translated title:
The value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment
Authors:
Řezníček, Václav ; Mildeová, Stanislava (advisor) ; Berka, Petr (referee) ; Kučera, Petr (referee) ; Mikulecký, Peter (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této významně multidisciplinárně orientované disertační práce je, jak plyne z jejího názvu, explikovat hodnotu a význam lidské znalosti v kontextu informatizace socio-ekonomického prostředí. Snaha podat plastický výklad se opírá o důkladné vymezení teoretických a metodologických východisek, při jejichž formulaci bylo zpracováno množství relevantních tuzemských i zahraničních pramenů. S využitím kvalitativních i kvantitativních výzkumných metod provedená kritická analýza pak poskytuje výsledky, které jsou v práci aplikovány na tři oblasti -- ekonomický systém, vzdělávání a informační management. Zejména problematika vzdělávání se přitom jeví jako zásadní. Ačkoli by se zde totiž mělo reagovat na v důsledku informatizace změněné podmínky, dochází k instrumentalizaci a fragmentizaci individuální znalosti. Závěry práce mimo jiné ukazují, že právě informatizace může k této fragmentizaci (a tedy ke snižování hodnoty znalosti) nezanedbatelně přispívat.The aim of this multidisciplinary-oriented dissertation is to explicate the value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment. The effort to bring interpretation in context is supported by theoretical and methodological background, which were formulated/defined based on number of relevant domestic and foreign resources. The analysis was performed using both quantitative and qualitative research methods and provides results applied to three areas within the document - economic system, education and information management. The issue of education is proving to be essential. Although we should react to the conditions changed due to an ongoing process of informatization, individual knowledge is being instrumentalized and fragmented. The conclusion shows that informatization may contribute to the fragmentation of knowledge and to reduce its value.
Keywords:
education; importance; information; informatization; knowledge; piece of knowledge; socio-economic environment; value; hodnota; informace; informatizace; poznatek; socio-ekonomické prostředí; vzdělávání; význam; znalost
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/48306