Original title:
Analýza faktorů ovlivňujících chování spotřebitele při nákupu na internetu
Translated title:
Analysis of factors affecting the behavior of consumers when shopping on the Internet
Authors:
Luňák, Adam ; Rod, Aleš (advisor) ; Špecián, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Ve své práci se zabývám vysvětlením rozptylů mezi jednotlivými dny z pohledu denního počtu objednávek a jejich výše při nákupech na internetu. Pracuji z daty jak z České, tak Slovenské republiky. Z modelů vyplývá, nárůst mzdy o 1% vede k nárůstu počtu objednávek o 5,49 % v České republice a o 5,87 % ve Slovenské republice. Jednoznačně bylo také prokázáno, že častěji nakupují v e-obchodech muži a více také za jednotlivé objednávky utratí. Nejsilnějším dnem v komparaci denního počtu objednávek a jejich výše se jeví pondělí, a to na území obou zemí. Vlivy počasí jsou různé a nelze z nich určitě jasný trend.Throughout the Thesis I deal with distinctions between each day of the week based on daily amount of orders and their total cost during the internet shopping process. I take into account data from the Czech republic and Slovakia as well. Based on the patterns a 1% increase in wages leads to a 5,49% increase in amount of orders in the Czech republic and a 5,87% increase in Slovakia. There has been also proved that men buy online more often and spends more per each order than women. Monday has been proved as the most frequent day of the week considering total quantity of orders and their total cost. Weather effects are random and an accurate trend cannot be determined.
Keywords:
comparison of the Czech republic and Slovakia; consumer behavior; online shopping; chování spotřebitele; internetové nakupování; komparace České a Slovenské republiky
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/39923