Original title:
Finanční gramotnost studentů na sportovně zaměřených středních školách
Translated title:
Financial Proficiency of Students at High Schools That Focus on Sports.
Authors:
Belán, David ; Králová, Alena (advisor) ; Holečková, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Předmětem mé bakalářské práce je zjištění stavu finanční gramotnosti studentů sportovně zaměřených středních škol. Bakalářská práce se skládá zteoretické a empirické části. V teoretické části se zabývám integrací finanční gramotnosti do vzdělávacích programů v České republice. Popisuji pojem finanční gramotnost, jeho význam, strukturu a instituce, které ji zaštiťují. Zjišťuji výsledky průzkumů o stavu finanční gramotnosti. V empirické části analyzuji implementaci učebních plánů a vzdělávacích oblastí z rámcových vzdělávacích programů do školních vzdělávacích programů. Zkoumám aktuální stav a rozdíl finanční gramotnosti studentů třetího ročníku na dvou sportovně zaměřených gymnáziích. Zjistil jsem, že úroveň finanční gramotnosti studentů závisí na množství a úrovni vyučovaných předmětů, zaměřených na vzdělávací oblasti obsahující finanční vzdělávání.The subject of this dissertation is to examine how financially proficient are students in high schools that focus on sports. It consists of a theoretical and a practical part. In the theoretical part I examine the integration of financial proficiency into the education systems in the Czech Republic. I describe the term financial proficiency, its meaning, structure and institutions that provide it. I research results of various studies examining the level of financial proficiency. In the practical part I analyze the implementation of study plans and educational areas from main educational programs to specific school educational programs. I research the current level and difference in financial proficiency of third-year students from two sports high schools. I found out that the level of financial proficiency depends on the amount of and the level of taught subjects that focus on educational areas that contain financial training.
Keywords:
finance; financial proficiency; spots high school; finance; finanční gramotnost; sportovní gymnázia
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/42724