Original title:
Etická a právní pravidla reklamy
Translated title:
Ethical and legal rules of advertisement
Authors:
Machů, Zuzana ; Boháček, Martin (advisor) ; Wimrová, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá právními a etickými pravidly reklamy, a to nejen v rámci definic a ustanovení právních předpisů a kodexů, nýbrž i z hlediska případů, které byly podle těchto pravidel řešeny. Práce se konkrétně věnuje definici reklamy, vymezení protiprávní a neetické reklamy, popsání a porovnání samoregulace v České republice a ve Spojeném království, včetně kodexů, které tyto samoregulační orgány používají. Okrajově také popisuje samoregulaci v Evropské unii. V práci jsou zachyceny názory spotřebitelů na neetičnost v reklamách a reklamy obecně. Významná část práce se věnuje i analýze stížností a případů přijatých a řešených samoregulačními orgány v České republice a ve Spojeném království a případů řešených českými soudy.This diploma thesis is dedicated to the legal and ethical rules of advertisement, not only in relation to definitions and provisions of enactments and codes, but also to the point of view of cases solved in accordance to these rules. The thesis contains the definition of advertisement, characterization of illegal and unethical advertisement, description and comparison of self-regulation in the Czech Republic and the United Kingdom, including codes which are applied by these bodies. The self-regulation of European Union is described marginally. The other part of the thesis represents opinions of consumers in connection with ethical principles in advertisements and advertisements in general. A significant part of the thesis is dedicated to the analysis of complaints and cases received and resolved by both self-regulatory bodies in the Czech Republic and the United Kingdom and cases resolved by Czech courts.
Keywords:
Advertisement; Illegal advertisement; The Advertising Standards Authority; The BCAP Code; The CAP Code; The Code of advertisement; The Council for advertisement in the Czech Republic; The European Advertising Standards Alliance; Unethical advertisement; Evropská aliance pro samoregulaci; Kodex pro reklamy netelevizního a nerozhlasového vysílání; Kodex pro reklamy televizního a rozhlasového vysílání; Kodex reklamy; Neetická reklama; Protiprávní reklama; Rada pro reklamu; Reklama; samoregulační orgán ASA
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/39431