Original title:
Didaktická analýza učiva o mzdách 1. koncentrického okruhu v předmětu účetnictví na obchodních akademiích
Translated title:
Didactic Analysis of Curriculum on Wages in the First Concentric Circle in the Subject Accounting at Business Schools
Authors:
Urbášková, Kateřina ; Berková, Kateřina (advisor) ; Fišerová, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá didaktickou analýzou učiva mezd v prvním koncentrickém okruhu účetnictví na obchodních akademiích. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První teoretická část se zabývá zejména postavením předmětu účetnictví na obchodních akademiích, jeho uspořádáním, cíli a mezipředmětovými vztahy. Podstatná část práce je zaměřena také na vyučovací proces, a to konkrétně na vyučovací zásady, metody a organizační formy využívané při výuce účetnictví. Ve druhé části, tedy praktické, hodnotím vybranou učebnici účetnictví. Používám k tomu převážně metodu didaktické vybavenosti učebnice Jana Průchy. Dále předkládám vlastní návrh na didaktické zpracování učiva mezd, jenž zároveň obohacuji o písemný test, který jsem vytvořila.Tin the First Concentric Circle in the Subject Accounting at Business Schoolshe bachelor's thesis deals with the analysis of the didactic curriculum wages in the first concentric circle of accounting for business academies. The work is divided into two main parts. The first, theoretical part deals with the particular position of the object of accounting for business academies, its layout, objectives and cross-curricular links. The substantial part of the work is also focused on the teaching process, namely the teaching principles, methods and organizational forms used in the teaching of accounting. In the second part, which is practical, I evaluate the selected accounting textbook. I use mainly Jan Průcha's method. Then I present my own proposal for the didactic curriculum payroll processing, that I also enrich by the written test, which I have created before.
Keywords:
Accounting; Business school; Didactic analysis; Didactics of accounting; Evaluation of textbook; Payroll; Didaktická analýza; Didaktika účetnictví; Hodnocení učebnice; Mzdy; Obchodní akademie; Účetnictví
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/42143