Original title:
Sponzoring v umělecké oblasti: Význam a role Sponsorship fitu
Translated title:
Sponsorship in the arts: The meaning and role of Sponsorship fit
Authors:
Čápová, Lenka ; Tyslová, Irena (advisor) ; Černá, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce přibližuje proces fungování marketingového nástroje sponzoringu. Zaměřuje se na sponzoring v umělecké oblasti a zkoumá, jak je vnímán spotřebiteli a jaké přínosy má pro značku, potažmo firmu. Z procesu vnímání sponzorství spotřebiteli pak vyzdvihuje faktor sponsorship fit poukazující na důležitost vazby mezi sponzorem a sponzorovaným. Hlavním cílem práce je objasnit jeho podstatu a zjistit, zda se jím zástupci firem v českém prostředí řídí či nikoliv. Teoretická část práce popisuje relevantní poznatky vycházející ze soudobé, především zahraniční literatury a praktická část pak využívá existujícího spotřebitelského průzkumu a metody expertních rozhovorů. Společně tvoří konzistentní celek zachycující dosavadní teorie a jejich ověření v praxi. Práce dochází k závěru, že sponsorship fit v umělecké oblasti má svá specifika, která je nutné zohlednit a že firmy v českém prostředí si tato specifika uvědomují a úspěšně jim přizpůsobují své sponzorské aktivity.The thesis discusses the process of sponsoring as a marketing instrument. It particularly focuses on sponsoring in fine and visual arts and examines how is this practice perceived by customers and what benefits does it bring to its company or brand. One key factor in said customer perception - sponsorship fit - is emphasized, which indicates the importance of a relationship between the sponsor and the sponsee. Main goal of this thesis is to explain its nature and discover, whether do representatives of Czech companies act on it or not. Theoretical part of the thesis lists relevant knowledge from current, mainly foreign literature, and the practical part employs existing consumer research and expert interviews. Together, the entire work aims to create a consistent and coherent whole, depicting the current theories and their utilization in reality. The thesis draws the conclusion that sponsorship fit in fine and visual arts does have its unique features, which need to be taken into account. Moreover, Czech companies can indicate these features adequatly and adjust their sponsoring activities accordingly.
Keywords:
brand equity; event marketing; sponsorship; sponsorship fit; sponsorship-linked marketing; event marketing; hodnota značky; sponsorship fit; sponsorship-linked marketing; sponzoring
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/41595